Sökning: "Matematik i förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 480 uppsatser innehållade orden Matematik i förskola.

  1. 16. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  2. 17. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  3. 18. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  4. 19. Pedagogernas kommunikation inom matematiken i förskolan : En studie av fyra pedagogers uppfattning om matematik och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Karlsson; Emilia Hagström; [2022]
    Nyckelord :Pedagog; barn; matematik; förskola och kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen om hur pedagoger kommunicerar matematik med barn i förskolan. De frågeställningarna som har använts för att besvara syftet och studiens frågeställningar är: Hur beskriver pedagogerna att de erbjuder barnen att delta i matematiska aktiviteter i förskolan? Vid vilka situationer erbjuds barnen att särskilt möta matematik samt matematiska begrepp och vad utmärker dessa tillfällen? Hur sker kommunikationen mellan pedagoger och barn när det gäller matematik? Metoden som har använts i studien är kvalitativa intervjuer för att ta reda på vad fyra pedagogers uppfattning om vad matematik är och hur de arbetar med matematik tillsammans med barnen på förskolan. LÄS MER

  5. 20. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER