Sökning: "Melina"

Visar resultat 16 - 20 av 158 uppsatser innehållade ordet Melina.

  1. 16. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 17. Developing a reproducible bioinformatics workflow for canine inherited retinal disease

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Melina Toni Marie Martin; [2023]
    Nyckelord :CanFam4; Nextflow; Inherited Retinal Degeneration; dog; whole-genome sequencing; bioinformatics;

    Sammanfattning : Inherited Retinal Degenerations (IRDs) are a heterogenous group of diseases which lead to vision impairment and can be found both in humans and in dogs. About 1 in 1,380 humans is estimated to suffer from an autosomal recessive IRD, which would be 5.5 million people worldwide, and many more are estimated to be unaffected carriers. LÄS MER

  3. 18. Rasism i skolan : En strukturerad litteraturstudie av forskning om rasism i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sabina Mandzukic; Melina Novak; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. "You just have to belong. Long to be" : Narrativ, identitet och trauma i Melina Marchettas On the Jellicoe Road

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sofie Ek; [2023]
    Nyckelord :On the Jellicoe Road; Melina Marchetta; Perry Nodelman; Maria Nikolajeva; Narrative; Alternating Narratives; Unreliable narrator; Literary devices; Storytelling; Plot; Puzzle; Reader; YA fiction; Orphan; Bildungsroman; Identity; Trauma; Memory; On the Jellicoe Road; Melina Marchetta; Perry Nodelman; Maria Nikolajeva; Narrativ; Växlande narrativ; Opålitlig berättare; Litterära verkningsmedel; Berättande; Handling; Pussel; Läsaren; Fiktion för unga vuxna; Föräldralösa; Bildningsroman; Identitet; Trauma; Minne;

    Sammanfattning : This essay examines how narrative structures such as: alternating narratives, unreliable narrators, and literary devices affect the predominant storyline in fiction targeted at young adults. Because On the Jellicoe Road depicts an orphan character’s coming of age, attention is additionally brought to the novel’s portrayal of how identity and identities are displayed in relation to the overall mystery that finding one’s family creates. LÄS MER

  5. 20. “Man kan ju antingen göra det jättelätt eller jättesvårt för sig” : En kvalitativ studie om undervisning kring naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elvira Larsen; Melina Najafi; [2023]
    Nyckelord :Förskoleundervisning; hållbar utveckling; Läroplan för förskola; läroplansteori; naturvetenskap; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare upplever undervisning i naturvetenskap. Vi har undersökt några förskollärares uppfattningar om hur deras arbetssätt är kopplat till deras utbildning, erfarenheter och intresse för ämnet, samt om det finns andra möjliga faktorer som de anser påverkar deras arbetssätt. LÄS MER