Sökning: "Mikaela Nilsson"

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser innehållade orden Mikaela Nilsson.

  1. 6. Lärares upplevelser av kooperativt lärande som arbetsmetod i matematiken för elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2022]
    Nyckelord :collaborative learning; cooperative learning; learning difficulties; mathematics; pupil; teaching.; elever i behov av stöd; elever i svårigheter; elever med extra anpassningar; kollaborativt lärande; kooperativt lärande matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera lärares upplevelser av hur kooperativt lärande påverkar kunskapsutvecklingen inom matematiken för elever i behov av särskilt stöd och elever med extra anpassningar. Syftet är även att studera hur lärare upplever att denna metod fungerar för dessa elever med fokus på inkludering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Bibliotekariers utbildande praktiker i arbetet mot digital ojämlikhet : Den nya bibliotekarierollen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maja Nilsson; Mikaela Karlsson; [2022]
    Nyckelord :digital inequality; the role of librarians; practice; practice theory; digital society; digital ojämlikhet; bibliotekarierollen; praktik; praktikteori; digitala samhället;

    Sammanfattning : This paper aims to identify and bring light to librarians different educational practices in their work to fight digital inequality in society. The study uses methods such as observations and interviews to identify which practices the librarians most commonly use when providing digital aid and how these can be understood, how the librarians themselves reflect on these practices, and what differs in their reflections and their actions. LÄS MER

  3. 8. Digitala verktyg - på gott och ont : En studie om lärares uppfattning om digitala verktyg i förhållande till deras kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Sundholm; Miranda Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; grundskollärare;

    Sammanfattning : This study has its purpose in examining teachers' perception about digital tools and their competence development in using the tools in their teaching. The method for collecting data about this chosen subject has been by using both quantitative and qualitative methods in forms of surveys and interviews. LÄS MER

  4. 9. Den önskvärda leken : Förskolepedagogers perspektiv om vad som anses vara önskvärd och icke önskvärd lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elias Brunzell; Mikaela Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Desirable play; undesirable play; wild play; war play; rules; upbringing; values; preschool teachers approach; Önskvärd lek; icke önskvärd lek; vild lek; krigslek; regler; fostran; värderingar; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma pedagoger i förskolan anser är önskvärd samt icke önskvärd lek i förskolans verksamhet. Studien förankrar sig i Basil Bernsteins (1924–2000) teori om inramning. LÄS MER

  5. 10. Matematiska förmågor och kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2020]
    Nyckelord :ability; cooperative learning; math; mathematics; begreppsförmåga; förmågor; kommunikationsförmågan; kooperativt lärande; matematik; metodförmågan; resonemangsförmågan; problemlösningsförmågan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att genom befintlig forskning undersöka på vilket sätt elever kan utveckla de fem matematiska förmågorna - kommunikations-, resonemangs-, begrepps-, metod- och problemlösningsförmågan - genom kooperativt lärande samt synliggöra elevers perspektiv av denna metod. Kooperativt lärande är en metod som bygger på sociala interaktioner där uppgiften ska leda till ett gemensamt mål. LÄS MER