Sökning: "Miljövänliga attityder"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden Miljövänliga attityder.

  1. 11. Vägen mot en hållbar verksamhet: att skapa miljöengagemang och forma nya normer - en fallstudie om Casino Cosmopol i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sören Anderberg; Nathalie Kallus; [2020]
    Nyckelord :Environmental commitment; Social norms; Environmentally friendly workplaces; Communication; Miljöengagemang; Sociala normer; Miljövänliga arbetsplatser; Kommunikation;

    Sammanfattning : Flertalet företag och organisationer har börjat inse de fördelar som erhålls genom att engagera sig i hållbar utveckling och sträva mot en miljövänlig arbetsplats. Att få människor engagerade i miljöfrågor på olika sätt har överlag visat sig vara effektivt när det kommer till att påverka attityder och uppmuntra till miljövänligt beteende, likaså har sociala normer visat sig vara betydande när det kommer till att skapa miljöengagemang på arbetsplatser. LÄS MER

  2. 12. "jag prioriterar ändå min egen konsumtion": En kvalitativ studie om diskrepansen mellan hållbara attityder och ohållbara returbeteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Amanda Gunolf; Agnes Hallén; [2020]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; attityd-beteende gap; kognitiv dissonans; identite; returbeteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : E-handeln ger upphov till ökad mängd returer, vilket har negativa effekter på miljön. Konsumenter utnyttjar fria returer och gör stora beställningar för att prova klädesplagg hemma och sedan returnera. Samtidigt värderar de hållbar konsumtion och förväntar att företagen ska upprätthålla miljövänliga processer. LÄS MER

  3. 13. Attitudes towards corporate environmental responsibility among future business leaders : A field study on students in Denpasar, Indonesia

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Fanny Baudlot; Emil Engholm; [2019]
    Nyckelord :Corporate Environmental Responsibility; sustainability; environment; waste; plastic; attitudes; Denpasar; Bali; Indonesia; students; companies; Corporate Environmental Responsibility; hållbarhet; miljö; avfall; plast; attityder; Denpasar; Bali; Indonesien; studenter; företag;

    Sammanfattning : This is a quantitative case study in which attitudes towards Corporate Environmental Responsibility (CER) among management students at Udayana University in Denpasar on the island of Bali in Indonesia, have been investigated. The aim of the study is to investigate the attitudes towards CER among future business leaders in Bali. LÄS MER

  4. 14. Konsumtionens vara eller icke vara – Kan klädbranschen någonsin bli hållbar? : En kvalitativ studie om svenska outdoorföretags möjligheter att forma hållbara konsumtionsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lisa Lidén; Elvira Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbara affärsmodeller; hållbar konsumtion; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Vår globala population växer och resursanvändandet och konsumtionsnivåerna accelererar i takt med en ökad ekonomisk aktivitet. Frågan kring konsumtionens miljömässiga och sociala implikationer har på ett sällan skådat sätt lyfts in i vår vardag, och det blir för oss människor allt tydligare att faktumet att fortsätta förbruka materiella resurser i denna takt inte längre är ett alternativ för en hållbar framtid. LÄS MER

  5. 15. Miljövänligt mode, ett trovärdigt budskap eller ett säljargument? : En studie om konsumenters attityder och tolkningar av gröna annonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellen Högberg; Patricia Håkansson; [2018]
    Nyckelord :Green marketing; Green advertisement; Market communication; Consumer attitudes and Marketing strategies; Grön marknadsföring; Gröna annonser; Marknadskommunikation; Konsumentattityder och Marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Modeindustrin präglas av ett uppmärksammande kring industrins förorening och dess miljörelaterade hållbarhetsproblematik. Till följd av detta har det skett en implementering av hållbarhet inom den textila värdekedjan. LÄS MER