Sökning: "Närvaro i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 175 uppsatser innehållade orden Närvaro i förskolan.
21. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER
22. Förskollärare som språkliga förebilder för barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna erfarenheter av språkstimulerande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I en granskning av förskolors kvalitet och måluppfyllelse från år 2018 lyfter Skolinspektionen skillnader i det språkliga arbetet och att arbetet fungerar bättre i de förskolor där arbetssätten för ändamålet är väl etablerade hos personalen. Utifrån en fenomenologisk ansats undersöks tre yrkesverksamma förskollärares levda erfarenheter av att arbeta språkstimulerande. LÄS MER
23. Att bemöta barnets trygghetsbehov i förskolan : En kvalitativ studie baserat på förskollärares och vårdnadshavares erfarenheter om hur barnets trygghetsbehov tillämpas i förskolans kontext
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad förståelse om hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar att förskolan arbetar för att tillgodose barnets trygghetsbehov, samt synliggöra om vårdnadshavarnas och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskriver att förskolan ska präglas av en trygg och omsorgsfull atmosfär, därav finns ett intresse i studien att synliggöra hur förskolan gör för att tillgodose barnets trygghetsbehov utifrån både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. LÄS MER
24. Kommunikation, mer än bara ord : En kvalitativ studie om hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barn på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barnen. Studien innefattade en kvalitativ forskningsansats med en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. Studien bygger på en mikro-etnografisk studie där både observationer och samtal med förskollärare har genomförts. LÄS MER
25. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt? Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER