Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det finns potential. Vi kör fortfarande hänga gubbe". : En intervjustudie om elevers uppfattning om rollspel som undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Victor Engelmartin; [2020]
    Nyckelord :rollspel; undervisningsmetod; intervjustudie;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines if tabletop roleplaying games can be used as a teachingmethod in the social studies subject in the upper secondary school. The purpose of thebachelor thesis is by the experiences and perception of tabletop roleplaying games as ateaching method from students to see if there is potential in the method to develop subjectspecific knowledge in social studies and/or general curricular knowledge. LÄS MER

  2. 2. Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie där syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Svensson; [2014]
    Nyckelord :Subject integration; Drama; Theatre; Upper Secondary School; Education; Cultivation; Artistic subjects; Artistic activities; Aesthetic Learning Processes.; yckelord: Drama; Teater; Gymnasieskolan; Ämnesintegrering; Utbildning; Bildning; Estetiska ämnen; Estetisk verksamhet; Estetiska läroprocesser.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrån den analyserade litteraturen. Studien redogör både för syften med drama/teater som enskilt ämne och integrerat med andra ämnen. LÄS MER

  3. 3. ”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Arvidsson; Madelene Holmström; [2011]
    Nyckelord :Drama; estetiska läroprocesser; klassklimat;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Viutgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur resonerar eleverkring drama i skolan? Hur kan drama legitimeras i undervisning mot bakgrund av elevers uppfattningar? Vårundersökning utfördes i en niondeklass vi själva arbetat med i ett musikalprojekt hösten 010. LÄS MER

  4. 4. De sökte teknik, och fann estetik

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mats Olsson; [2005]
    Nyckelord :Bedömning; undervisning; betyg; lärarutbildning; estetisk läroprocess; film; lek; kultur; IKT; makt; undervisning; handledning;

    Sammanfattning : En studie om lärarstudenters sätt att erfara bedömning av ett filmarbete. De utgår från att teknik är centralt men visar efter arbetet till att de vilja bli bedömda baserat på uttrycksfullhet och innehåll. Studenterna har starkt divergerande tankar om betygens funktion och arbetet visar inga starka samband till andra attityder. LÄS MER