Sökning: "Nationella prov"

Visar resultat 41 - 45 av 545 uppsatser innehållade orden Nationella prov.

  1. 41. The Value of School Quality Under Free Choice : An Empirical Study of School Quality on Residential Prices in Västerås, Sweden

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Akarsh Desai; Simon Karlsson; [2022]
    Nyckelord : Capitalization ; School Quality ; Choice Schools ; Compulsory School ; Hedonic Pricing Model ; Segregation ; Kapitalisering ; Utbildningskvalité ; Fritt skolval ; Grundskola ; Hedonisk Prismodell ; Segregation ;

    Sammanfattning : Education is one of the most important public goods that society can provide, and researchers have since long agreed that schools' performances are capitalized into residential property prices. However, all previous research is based on residential markets where school districts prevail. LÄS MER

  2. 42. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  3. 43. Grammatik, betyg och kommunikationsstrategier : En studie av bedömning i svenska som andraspråk

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; processbarhetsanalys; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Med syftet att öka kunskapen om bedömningen inom ämnet svenska som andraspråk undersöks nationella prov-texter i årskurs 6 och 9 med fokus på det språkliga betygskriteriet, vilket operationaliseras i form av Manfred Pienemanns processbarhetsanalys. Processbarhetsnivå jämförs med provbetyg i en korrelationsanalys, för att söka eventuella samband mellan processbarhetsnivå och provbetyg. LÄS MER

  4. 44. Imitativa och kreativa resonemang i prov : En kvantitativ innehållsanalys av provuppgifter om bestämda integraler i nationella och lärarkonstruerade prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Maria Turesson; [2022]
    Nyckelord :Integraler; Prov; Nationella prov; Lärarkonstruerade prov; Kvantitativ innehållsanalys; Kreativa resonemang; Imitativa resonemang;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka typer av resonemang som elever får möjlighet att föra i uppgifter som behandlar bestämda integraler i nationella och lärarkonstruerade prov. Studien använder en kvantitativ innehållsanalys där provuppgifter som behandlar bestämda integraler analyseras med hjälp av ett kodningsschema bestående av dimensioner med underkategorier. LÄS MER

  5. 45. ”Att särskilt beakta” : En intervjustudie om svensklärares värdering av det nationella provet som betygsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anja Held Barkskog; [2022]
    Nyckelord :betygsättning; betyg; svenskämnet; svenska; nationella prov; ämneskonception; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken vikt svensklärare tillmäter resultaten från det nationella provet i svenska i sin betygsättningspraktik samt om det finns något samband mellan svensklärares ämneskonception och hur det nationella provet värderas vid betygsättningen. Metoden som använts för att besvara studiens syfte och frågeställningar är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sju svensklärare. LÄS MER