Sökning: "Nattliv"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Nattliv.

  1. 1. Urialernas hemliga nattliv : en beteendestudie på natten

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Elisabeth Gileborg; [2022]
    Nyckelord :Urial; tadzjikiska stäppfår; beteende; etologi; bevarandearbete; lekbeteende; modersbeteende;

    Sammanfattning : A large number of wild species on our globe are currently endangered or on the verge of extinction, illegal hunting of animals and changes in their environment are major contributors. There are currently 134 425 species in danger of extinction and 37 480 species on the verge of extinction. LÄS MER

  2. 2. Att vara ute : En explorativ studie av HBTQ+nattlivets roller och förutsättningar i 2010-talets Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Kajsa Jonsson; Hajna Finta; [2021]
    Nyckelord :Nattliv; nattklubb; queer; HBTQ ; HBTQ nattliv; trygghet; trygga rum; kulturell hållbarhet; social hållbarhet; nattekonomi; Stockholm;

    Sammanfattning : Under 2010-talet har det rapporterats om en ökning och förändring i Stockholms nattliv, samtidigt som lokaltidningar skrivit om enskilda nedstängningar av HBTQ+klubbar. Vi ser därmed ett behov av att samla kunskap och skildra erfarenheter som är situerade i Stockholms HBTQ+nattliv, då vi anar att olika delar av nattlivet existerar på olika villkor och har olika förutsättningar för att etableras och fortleva. LÄS MER

  3. 3. Customer Experience and its Implication for Value Creation within the Night-Time Economy

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Eric Lewerentz; [2021]
    Nyckelord :Customer Experience; Service Dominant Logic; Night-time Economy; Nightlife; Topic Modelling; Kundupplevelse; tjänstedominantlogik; nattliv; topic modelling;

    Sammanfattning : The consumer behaviour is adapting within industries due to new technologies such as smart phones. As consumer behaviour changes so do companies by adapting their way of engaging and interacting with their customers. This provides potential to innovate new service offerings. LÄS MER

  4. 4. Det Unheimliche och hemmet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Niels Pettersson Sandmark; [2018]
    Nyckelord :Das Unheimliche; Sigmund Freud; Kuslig; Uncanny; Home; Heim; Hem; Horror; Skräck; Architecture; Arkitektur; Dwelling; Bostad; Virtual Reality; Horror Movie; Skräckfilm; Psychoanalysis; Psykoanalys; Doppelganger; Dubelgångare; Déjà vu; Labyrint; Labyrinth; Photography; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Under mina sista år som student på arkitektskolan i Lund har jag flera gånger stött på något som jag uppfattar som en diskrepans mellan människors upplevda trygghet av och den statistiskt kartlagda säkerheten för ett givet rum eller plats. Det är för mig intressant hur ett ställe som Stureplan i Stockholm, berömt för dess nattliv men också ökänt för dess höga nivåer av kriminalitet, kan uppfattas som betydligt mer behagligt att vistas i än den ”harmlösa” närliggande kyrkogården. LÄS MER

  5. 5. Hur platsmarknadsföring behåller Generation Y : En fallstudie vid Luleå Kommun

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Viktor Fransson; Petter Andersson; [2018]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; Stadsmarknadsföring; Generation Y; Customer Relationship Management CRM ; Citizen Satisfaction Index CSI ; Platsidentitet;

    Sammanfattning : Kommuner använder platsmarknadsföring för att attrahera och behålla medborgare vilket under senare år blivit mer aktuellt då konkurrensen mellan platser har ökat. Tidigare har städers platsmarknadsföring varit riktad mot att utveckla turism, men idag används strategin framförallt för att framhäva staden som en attraktiv plats för företag, och medborgare att leva i. LÄS MER