Sökning: "Normbrytande funktionalitet"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Normbrytande funktionalitet.

  1. 6. ”En inkluderande förskola – där alla barn kan vara med, utifrån sin förmåga” : En studie om förskollärares erfarenheter av att skapa en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Clara Strömbäck Grönvid; Hanna Österman; [2021]
    Nyckelord :normer; makt; funktionalitet; inkludering; funktionsmaktsordningen; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera hur förskollärare berättar om sitt arbete med att skapa en verksamhet som inkluderar alla barn, vilket kan vara svårt i praktiken. Studien synliggör även hur pedagoger anpassar förskolan för att skapa en inkluderande verksamhet samt vilka normer som bli synliga i deras arbete. LÄS MER

  2. 7. Osynlighetens mellanförskap: autistiska kvinnors upplevelser och tankar om normalitet och moderskap.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Levin; [2021]
    Nyckelord :Autism; motherhood; sex gender; normality; dis ability; moderskap; kön genus; normalitet; normbrytande funktionalitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis is about autistic women. It is about how we, as a society, construct and perceive normality and motherhood as a normative ideal for women. It is also about a dis/ability that often goes unnoticed since autism is not defined by any visible markers. Rather, autism is categorized by behaviour considered atypical through the medical gaze. LÄS MER

  3. 8. Hur etnicitet och normbrytande funktionalitet framställs i svenskämnets läseböcker : En normkritisk studie av tolv läseböcker i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Alopaeus; Tilda Watson Bohlin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; identifikation; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tolv läseböcker i svenskämnets årskurs 1–3 avseende hur normbrytande funktionalitet respektive etnicitet representeras i böckerna. Detta för att se om det finns karaktärer eller beskrivningar i läseböckerna som elever har möjlighet att identifiera sig med. LÄS MER

  4. 9. Normkritisk analys av matematik­­läromedel för de tidiga skolåren : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på genus, etnicitet och funktions­förmåga

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Gunilla Hjelmlund; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Matematik; Normer; Genus; Etnicitet; Funktionsförmåga; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur illustrationer i matematikläromedel representerar normer som inkluderar eller exkluderar, med fokus på genus, etnicitet och funktionsförmåga. Temat är viktigt att undersöka då mångfald måste representeras i klassrummets läromedel, utifrån läroplanens värdegrund och uppdrag. LÄS MER

  5. 10. "Den sexualiteten som inte syns, den gör vi inte så mycket med" : - En undersökning av sexualitetens utrymme i myndighetsutövningen kring LSS och personlig assistans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Clara Bergström; [2019]
    Nyckelord :Sexualitet; LSS; handläggare; personlig assistans; queer; crip;

    Sammanfattning : Följande uppsats baseras på kvalitativa intervjuer med sex LSS-handläggare inom Försäkringskassan och på kommunal nivå med syfte att undersöka sexualitetens utrymme och uttryck inom myndighetsutövningen kring LSS och personlig assistans. Genom ett crip- och queerteoretiskt ramverk undersöker jag på vilka premisser assistansanvändares sexuella liv och subjektsskapande tas i beaktning och kan främjas inom LSS- utredningarna. LÄS MER