Sökning: "Organizational prerequisites"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade orden Organizational prerequisites.

  1. 21. Förutsättningar för barnets delaktighet i barnavårdsutredningar : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Children´s participation; Childcare investigations Children´s Convention; Social services; Decision- making processes; Barns delaktighet; Barnavårdsutredning; Barnkonventionen; Socialtjänst; Beslutsprocesser;

    Sammanfattning : 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige och Sverige hade redan under många år strävat efter att följa de riktlinjer som Barnkonventionen ger. Trots de ambitioner som formulerats ovan så visar uppföljningar att barn generellt inte görs tillräckligt delaktiga i socialtjänstens beslutsprocesser. LÄS MER

  2. 22. Ifrågasatt! En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares arbete med klienter med utomeuropeisk bakgrund och lågt förtroende för socialtjänsten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anwar Al-Aqab; Janiett Simonsen; [2022-12-06]
    Nyckelord :social secretary; child and family unit; mistrust; non -European background; socialsekreterare; barn- och familjeenheten; misstron; utomeuropeisk bakgrund;

    Sammanfattning : Swedish Social services have been exposed to a misleading campaign with false allegations of kidnapping migrant children - especially Muslims- in order to forcely assimilate them in the Swedish culture and society. The aim of this study is to approach the experience of social secretaries working with families, with non - European backgrounds, that show low - trust to them. LÄS MER

  3. 23. DEN INTERNA JÄMSTÄLLDHETSKOMMUNIKATIONENS FRAMGÅNGSFAKTORER OCH UTMANINGAR

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mia Westh; [2022-08-01]
    Nyckelord :jämställdhetsintegrering; internkommunikation; chefens kommunikativa ansvar; jämställdhetskommunikation; motstånd;

    Sammanfattning : Gender integration is the Swedish government's main strategy for achieving gender equality, which means that a gender perspective must be considered in all political decisions that affect people's conditions, so that all women and men, girls and boys can live equal lives. I believe that it should be profitable to apply this strategy also within an organization; that a gender equality perspective must be considered in all decisions that affect employees. LÄS MER

  4. 24. Brukarinflytandets förutsättningar inom socialtjänstens missbruksenheter : En kvalitativ studie om socialsekreterarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Kaveh Pakjoo; Kenny Obéus; [2022]
    Nyckelord :User influence; Social worker; Social services; Substance abuse unit; Grassroots bureaucrat; Empowerment; User dialogue model; Brukarinflytande; Socialsekreterare; Socialtjänst; Missbruksenhet; Gräsrotsbyråkrat; Empowerment; Brukardialogmodellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om brukarinflytandet och dess förutsättningar inom socialtjänstens missbruks- och beroende-handläggning, detta genom att utforska hur socialsekreterare inom missbruksenheter uppfattar förutsättningarna till brukarinflytande på individnivå. Detta baserat på sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare från fyra olika kommuner i Stockholms län. LÄS MER

  5. 25. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER