Sökning: "Otraditionella val"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Otraditionella val.
1. Genus i vägledning : En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledarens genusmedvetna arbete inför gymnasievalet på kommunal grundskola i glesbygdskommun
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Gymnasieprogrammen är uppdelade efter kön och könsnormer är djupt rotad hos eleverna redan från tidig ålder. Studie- och yrkesvägledarens roll i vägledningssamtalen med elever inför gymnasievalet är därmed viktigt för att eleverna ska få en förståelse om, bli medveten av och påläst kring sitt gymnasieval. LÄS MER
2. Otraditionella val, eller?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie undersöks vad unga personer upplevt att de fått för reaktioner när de valtatt gå yrkesprogram, då de kommer från en bakgrund med minst en förälder som hareftergymnasial utbildning. Frågeställningarna i undersökningen handlar om att ta redapå hur de upplever att de påverkats av föräldrar, andra betydelsefulla individer i sinomgivning samt hur de upplevt sin förmåga att klara av gymnasiestudierna. LÄS MER
3. VÄGLEDARE ELLER RÅDGIVANDE INFORMATÖR? : Konstruktioner av studie- och yrkesvägledare i tryckt press
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Under senaste år har studie- och yrkesvägledare och vägledning fått större uppmärksamhet i styrdokument och utredningar som omgärdar det svenska skolväsendet. I nyss nämnda beskrivs vikten av vägledare och vägledning. LÄS MER
4. Jag är bara en helt vanlig tjej som väljer att bli lastbilschaufför
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Andelen tjejer på Fordons- och transportprogrammet har mer än fördubblats under en tioårs period. Nyfikenhet väcktes över vad det är som gör att tjejer väljer ett gymnasieprogram med en manlig könsstämpel och hur de upplever sitt utbildningsval i förhållande till traditionella könsnormer. LÄS MER
5. Vägledaren, en förändringsagent? : Ett antal vägledarröster om val kopplade till kön, klass och etnicitet
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att utröna hur vägledarna bemöter den potentiella rollen som förändringsagent gällande elevers studie – och yrkesval. Undersökningen genomfördes via kvalitativa intervjuer med fyra verksamma vägledare i grundskolan. LÄS MER