Sökning: "Pedagogik och lärande med patienten"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Pedagogik och lärande med patienten.
1. Behandling av anorexia nervosa : En kvalitativ studie av professionellas arbete med ungdomar som har ätstörningen anorexia nervosa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Ätstörningen anorexia nervosa är ett samhällsproblem som har sin historia långt bak i tiden. Trots det finns det inte särskilt mycket forskning om de som har sjukdomen eller om de som arbetar med det. LÄS MER
2. Lärande inom intensivvården under Covid-19 : En kvalitativ intervjustudie
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Under våren 2020 drabbades Region Stockholm av en pandemi som gick under namnet Covid-19, med ett kraftigt ökat inflöde av patienter. Ett av det större sjukhuset utökade sina vårdplatser inom intensivvården med flera hundra, och personal inom sjukhuset omplacerades för att möta upp behovet av intensivvårdsplatser. LÄS MER
3. Att åskådliggöra pedagogik i patientundervisning : En systematisk litteraturstudie hur patientundervisning beskrivs i vetenskapliga tidskrifter
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Lärande förekommer i alla kontexter, inte minst inom hälso- och sjukvården. Undervisning av patienter är både ett historiskt som ett dagsaktuellt fenomen. Syftet med denna magisteruppsats är att belysa och identifiera hur pedagogisk forskning uppfattas och beskrivs i studier av patientundervisning redovisade i vetenskapliga tidskrifter. LÄS MER
4. Motivation i en arbetsmiljö präglad av säkerhet : En kvalitativ studie om personalens erfarenheter kring motivationsarbete inom rättspsykiatrin
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte är att ge ökad kunskap kring professionellas erfarenheter om hur personal motivera patienter till vård och behandling inom den svenska rättspsykiatrin. Studien lyfter svårigheter och möjligheter med att motivera patienter till att delta i vårdprocessen, i en miljö präglad av säkerhet. LÄS MER
5. Pedagogik i mötet med patienten : En systematisk litteraturstudie av forskning om patientundervisning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ge en representativ översikt av forskningen om pedagogikens roll i patientundervisning. Studien genomfördes med systematisk litteraturöversikt som metod, där en databassökning genererade åtta (8) artiklar som överensstämde med denna studies syfte. LÄS MER