Sökning: "Place responsive"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Place responsive.

  1. 1. Förutsättningar för friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare hanterar läroplanens vision i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melissa Björklund; Adem Tirpan; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; PEH; elementary school; friluftsliv; friluftsliv i skolan; förutsättningar; idrott och hälsa; IdH; grundskolan; läroplanens vision; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studiens syfte är dels att undersöka hur idrottslärare bedriver friluftsundervisningen i förhållande till läroplanens vision och dels att undersöka om de har eventuella förslag på utvecklingsmöjligheter i arbetet med friluftsliv i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur upplever idrottslärare sina förutsättningar för att undervisa i friluftsliv i grundskolan? Hur omvandlar idrottslärare läroplanens vision till ett konkret innehåll i friluftsliv? Vilka utvecklingsmöjligheter uppfattar idrottslärare att det finns i arbetet med friluftsliv i förhållande till Lgr11? Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som metod för att söka svar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Aktörers roller för att möta utmaningar vid utveckling av industriella och sociala symbiosnätverk : En fallstudie i Sotenäs kommun

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Emma Ek; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Most of the environmental challenges the communities have faced depend on the increasing population and human activity, especially of the industrial development and the growth of industrial parks. There is a need to develop industrial parks in a way that contributes to minimal environmental impact, economic prosperity as well as local and regional sustainability. LÄS MER

  3. 3. Undervisning ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv i förskoleverksamheten : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik med utgångspunkt i Lpfö 18

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Adrienn Végh; [2020]
    Nyckelord :curriculum; outdoor-education; pre-school; teaching; teaching strategies; förskola; Lpfö18; undervisningsstrategier; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find out pre-school teachers´ perceptions on outdoor education based on the new curriculum, ”Lpfö18” which clarifies pre-school teachers´ responsibilities for the education. Furthermore I wanted to find out about pre-school teachers´ educational strategies in the outdoor environment. LÄS MER

  4. 4. Varumärket Helsingborg - en kvalitativ studie om invånardeltagande i staden för dig som vill något

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linnéa Ivarsson; Sara Schölander; [2020]
    Nyckelord :Place brand; city brand; participatory place brand; democracy; brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract This study aims to examine how Helsingborg City handles the balance between creating a strong city brand and at the same time being responsive, listen to and involve the city’s residents. The empirical material in this study consists of five semi-structured interviews with people who are involved in the communicative and brand building work at the city of Helsingborg, as well as three strategy documents related to the brand of Helsingborg. LÄS MER

  5. 5. Modellbaserad undervisning i friluftsliv : En pilotinterventionsstudie om hur en platspedagogik möliggör lärande för elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Chris Grönstedt; André Viksell; [2019]
    Nyckelord :outdoor education; pedagogy; landfullness; place pedagogy; place responsive; place based; instructional model; friluftsliv; pedagogik; skola; platsbaserad; platspedagogik; platsresponsiv; modellbaserat lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att genomföra och undersö̈ka modellbaserad undervisning inom friluftsliv med fokus på platspedagogiken och få svar på frågeställningarna: ●  Vilka upplevelser har eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? ●  Vad för lärandeerfarenheter skaffar sig eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? Metod I studien har en kvalitativ ansats tillämpats för att söka svar på frågeställningarna. Mer specifikt har en pilotinterventionsstudie på två lektioner med efterföljande kvalitativa intervjuer genomförts med 22 stycken elever i en skolklass i årskurs 6 belägen i södra Norrland. LÄS MER