Sökning: "Preeschool"

Visar resultat 21 - 25 av 186 uppsatser innehållade ordet Preeschool.

  1. 21. Pedagogers kunskap, förhållningssätt och metoder kring barn som uppvisar ADHD liknande beteende i förskolan : Studien utgår utifrån pedagogers och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Berglund; Elisabeth Hillblom; [2022]
    Nyckelord :ADHD; approach; educator; education and knowledge; methods; preeschool teacher; sociocultural perspective; ADHD; förhållningssätt; barnskötare och förskollärare; kunskap och utbildning; metoder; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt och metoder kring barn som uppvisar ADHD liknande beteende i förskolan. Barn får oftast sin diagnos i skolåldern och vill med hjälp av denna studie ta reda på pedagogers kunskaper kring dessa barn när de är i förskoleåldern. LÄS MER

  2. 22. Ingen rök utan vatten : En studie av barns tankar om och förståelse av kondensering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Sellberg; [2022]
    Nyckelord :Preeschool; natural science; chemical processes; Förskola; naturvetenskap; kemiska processer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate and contribute to the knowledge and understanding of children’s perception of the vaporization of water. The purpose is also to distinguish the children’s use of important notions within the subject. The study is a descriptive case study and the data was collected through qualitative interviews. LÄS MER

  3. 23. "Det känns inte som barnet har inflytande, förskolläraren lyssnar ju inte" : En kvalitativ studie om förskollärares möjliggörande av barnets subjektskapande i dokumentationspraktiken.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Hansson; Westerlund Elina; [2022]
    Nyckelord :Preschool; approach; documentation practice; Förskola; förhållningssätt; dokumentationspraktiker; subjektskapande; makt; etik; dilemman; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att diskutera förhållningssättet förskollärarna har gentemot barns möjligheter till subjektskapande i dokumentationspraktiken. Våra forskningsfrågor är: Vilka dilemman kan uppstå enligt förskollärare i dokumentationspraktiken? Hur blir barn subjekt i förskolans dokumentationspraktik? Teorin studien är grundad i är Foucaults tankar om makt och Biestas uppfattning kring individens subjektskapande. LÄS MER

  4. 24. Att närma sig barns perspektiv i utomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Näslund; Hanna Godin; [2022]
    Nyckelord :children’s influence; children ́s perspective; children ́s outdoor environment; developmental pedagogical perspective; meaning making; outdoor education; preeschool teacher approach.; Barns inflytande; barns perspektiv; barns utomhusmiljö; förskollärares förhållningssätt; meningsskapande; utomhusundervisning; utvecklingspedagogiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö. För att fånga upp hur förskollärare resonerar kring hur de närmar sig barns perspektiv i utomhusmiljö så har intervjuer genomförts. Studiens teoretiska perspektiv utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet. LÄS MER

  5. 25. TAKK i förskolan - för alla barn och hur? : En kvalitativ studie om hur TAKK används av förskollärare i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Karlsson; Ida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Förskola; Alternativa kommunikationsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare använder TAKK i förskolan. Vi ville undersöka hur och om alla barn får ta del av TAKK, och också om de är i behov av alternativ kommunikation eller inte. LÄS MER