Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. A pondering robot : How gestures can indicate loading in robots

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linette Nilsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Waiting while computers and websites process and load information is a common occurrence and research shows that loading indicators can be used to elevate the user experience. Research on loading time for humanoid robots has so far mainly focused on the effects of auditory processing indicators or auditory processing indicators in combination with bodily gestures. LÄS MER

  2. 12. Digitala Ridåer : Upplevelser: ett möte mellan teater och digitala spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Charlotta Lind; Sebastian Lindfors; [2020]
    Nyckelord :theatre; digital games; exclusivity; experience; live performance; teater; digitala spel; exklusivitet; upplevelse; liveföreställning;

    Sammanfattning : I detta kandidatarbete har vi utforskat huruvida teater som ett medium för upplevelser skulle kunna översättas till ett digitalt spelmedium. Då ‘upplevelse’ som begrepp är mycket stort har vi valt att fokusera främst på känslan av exklusivitet vid liveföreställningar, och använt ett flertal metoder för att utforska detta, bland annat designperspektivet ‘simulering’ med vilket vi ämnat att simulera den agens en skådespelare har vid varje föreställning. LÄS MER

  3. 13. ”Jag får liksom ta in närvaron” : Kulturskolans teaterelever deltar i professionella teaterproduktioner.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :TinaMaria Ranaxe; [2019]
    Nyckelord :teaterundervisning; kulturskola; länsteater; gestaltande förmåga; konstmöte;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en fördjupad förståelse av vad som sker när teaterelever från ett avancerat kulturskoleprogram i teater deltar i ett professionellt produktionsarbete på en länsteater; hur elevernas gestaltande förmåga utvecklas och hur lärandet ser ut i detta specifika sammanhang. Med utgångspunkt i att kulturskoleutredningen framhåller vikten av att kulturskoleelever får möta och skapa tillsammans med professionella konstnärer, undersöks lärandet av gestaltande förmåga i mötet mellan eleverna och de professionella, samt vilken bredare, mer avancerad, kompetens eleverna kan få tillgång till som de kanske inte skulle få i reguljär kulturskoleundervisning. LÄS MER

  4. 14. I pjäs är det bestämt : En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Drama; formal drama; play; primary school; phenomenography; Drama; konstpedagogiskt perspektiv; föreställningsarbete; teater; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien syftade till att synliggöra barns uppfattningar om fenomenet rolltagande i pjäs. Barnen i studien var i ett sammanhang där manus, givna roller och repliker var utgångspunkten, med läraren som regissör. LÄS MER

  5. 15. Hälsofrämjande teater - teater som prevention mot psykisk ohälsa bland studenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Katarina Andersson; [2019]
    Nyckelord :theatre; social work; creativity; preventive intervention; mental health; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mental illness in various shapes and forms is the new national disease. It’s increasing among young adults and is more commonly occurring among university students than the rest of the population. Studies show a correlation between mental illness and lesser study results and the interruption of studies. LÄS MER