Sökning: "Professionell utveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 292 uppsatser innehållade orden Professionell utveckling.

  1. 21. Vem är läraren utan sig själv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Adrian Hedström; Hilmir Torisson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att ta reda på vad tidigare forskning säger om vilket inflytande lärarens personliga uppfattningar har för elevers undervisning och den egna professionsutövningen. Arbetsmaterialet införskaffades via databaserna ERC, ERIC och SwePub genom olika sökfraser. LÄS MER

  2. 22. Skapande av relationer i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares strategier i arbetet med att skapa relationer med elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sufian Idris; Gorgis Zadeq; [2023]
    Nyckelord :Afterschool; relationships; teachers; sociocultural; Fritidshem; relationer; lärare; elever; sociokulturell;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om de strategier som fritidshemslärare använder för att bygga relationer med elever, samt vilka faktorer och svårigheter som kan påverka dessa relationer. Studien analyserar data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra fritidshemslärare från olika kommuner i Stockholm, Sverige, med hjälp av Lev Vygotskys sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 23. Distriktssköterskans upplevelse av sin nya yrkesroll : Efter nyligen genomgången specialistutbildning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Maria Mukoro; Emmy Torsund; [2023]
    Nyckelord :district nurse; experience; growth; title; transitions; distriktssköterska; titel; transition; upplevelse; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskans yrkesroll har en lång historia och kompetensbeskrivningen är omfattande och ställer stora krav, samtidigt som den innefattar mycket av det som finns i kompetensbeskrivningen för sjuksköterskor. Hur arbetsuppgifterna skiljs åt mellan rollerna kan vara svårt att definiera och det varierar också beroende på arbetsplats. LÄS MER

  4. 24. Teater för barn - spelar det någon roll? : En kvalitativ studie av två yrkesverksammas syn på att spela professionell teater för skolbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brolin; Ellinor Hammar; [2023]
    Nyckelord :children s theatre; school children; theatre; theatre for school children; barnteater; skolbarn; teater; teater för skolbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur två yrkesverksamma personer inom regionteater upplever hur det är att arbeta med teater för skolbarn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är fenomenologisk då det är två personers erfarenheter och upplevelser som lyfts fram. LÄS MER

  5. 25. PERSONLIG ELLER PROFESSIONELL ? : Gymnasielärares uppfattningar om den relationella kompetensens betydelse

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Koverman; [2023]
    Nyckelord :Teacher competence; Relational leadership; Considerations; Professional development; Lärarkompetens; Relationellt ledarskap; Överväganden; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : Lärarkompetens rymmer såväl ämneskunskap och didaktisk färdighet, som ledarskap och relationell kompetens. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare uppfattar betydelsen och utvecklingen av relationell kompetens i sin yrkesroll utifrån följande frågeställningar: •Hur uppfattar gymnasielärare den relationella kompetensens betydelse i sin yrkesroll? •Hur uppfattar gymnasielärare att den relationella kompetensen utvecklas? Data har samlats in genom fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER