Sökning: "Professionell utveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 292 uppsatser innehållade orden Professionell utveckling.

  1. 6. Att stå på egna ben : Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första verksamma året på vårdavdelning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ronja Andersson; Jennie Sandberg; [2024]
    Nyckelord :Experiences; first year; growth; newly graduated nurse; teamwork; work environment; Arbetsmiljö; första året; nyutexaminerad sjuksköterska; teamarbete; upplevelser; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bristen på legitimerade sjuksköterskor är den högsta på många år både globalt och i Sverige och är ett växande problem. År 2022 fick 4422 nya sjuksköterskor sin legitimation utfärdad i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Sjuksköterskors upplevelser av språkbarriärer inom hälso- och sjukvård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Noria Arifi; Farida Rahel Yousofi; [2024]
    Nyckelord :Experience; language barriers; Nurses perspective; Patient; Patient safety; Person-centered care.; Patient; Sjuksköterskeperspektiv; Språkbarriär; Säker och personcentrerad vård; Upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan 1930-talet har Sverige varit en nation som öppet välkomnarinvandring och generöst tar emot migranter. Detta ställer specifika krav påsjuksköterskor och annan vårdpersonal. För att kunna utföra effektiv vård krävsnärvaro, god kommunikation, empati och förståelse. LÄS MER

  3. 8. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  4. 9. FÖRSKOLLÄRARES TANKAR OM SIN DIGITALA KOMPETENS OCH IMPLEMENTERING AV DIGITALISERING I YNGRE BARNS UNDERVISNING Att utveckla digital kompetens i förskolans verksamhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2023-10-12]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskollärare; Undervisning; Styrdokument och Policydokument; Implementering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna empiriska studie undersöka förskollärarnas tankar om sin digitala kompetens och möjligheter samt utmaningar att implementera styrdokument och policydokuments rekommendationer om användning av digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är Bronfenbrenners ekologiska systemteori, teorins utgångspunkt kretsar och tydliggör den interaktion som sker mellan individ och omgivning, utifrån olika nivåer som individen samspelar med i samhället. LÄS MER

  5. 10. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bay Nord; [2023-07-06]
    Nyckelord :dialog; värdegrund; frågor; kunskap; filosofi; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER