Sökning: "Psykologiska effekter av sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Psykologiska effekter av sociala medier.

  1. 1. Sociala medier, självkänsla och ångestsymptom hos högstadieflickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Natalie Raderius; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; ångestsymptom; generaliserad ångest; självkänsla; psykisk hälsa; social jämförelse; Generalized Anxiety Disorder 7-item scale; Rosenberg Self-Esteem Scale;

    Sammanfattning : Det finns en växande oro för den inverkan som sociala medier har på ungas psykiska hälsa. Sociala jämförelser och orealistiska skönhetsideal nämns ofta i relation till sådana samband. Flickor i tonåren rapporterar högre förekomst av psykiska besvär samt lägre självkänsla än pojkar. LÄS MER

  2. 2. Börspsykologi i kristider : En undersökning av människans förmåga att göra irrationella val

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sandra Lundström; Sofie Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Beteendefinans; börspsykologi; börspsykologiska faktorer; finansiella kriser; risktolerans;

    Sammanfattning : Bakgrund: Coronapandemin och den pågående invasionen av Ukraina har satt människors vardag såväl som de finansiella marknaderna i en ovanlig situation. Kombinationen av båda händelserna har lett till ett oroligt marknadsläge med bland annat stigande inflation och stigande räntor. LÄS MER

  3. 3. The effect of Instagram influencers' messages on millennials' purchase intentions and factors that influence these effects : A qualitative study on the impact of attitude, social norms, behavior control, trust and risk on purchase intention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Anton Madsen; Sara Mbuyi Tshibangu; [2023]
    Nyckelord :Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk; Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk;

    Sammanfattning : Purpose : The purpose of this research is to explore the effects of instagram influencers' on millennials' purchase intentions. The aim is to examine how the independent determinants of intentions (attitude, subjective norms, perceived behavioral control) and psychological positive and negative triggers (trust respective perceived risk) influence these effects. LÄS MER

  4. 4. Hälsofrämjande effekter med informations- och kommunikationstekniska verktyg och sociala medier för den psykiska hälsan hos unga vuxna : En strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sanna Ljungkvist; Bodil Rönnewald; [2020]
    Nyckelord :ICT tools; Social Media; Mental Illness; Young Adults; Health-Promoting Effects; IKT-verktyg; sociala medier; psykisk ohälsa; unga vuxna; hälsofrämjande effekter;

    Sammanfattning : Introduktion: Den psykiska ohälsan bland unga vuxna har ökat under de senaste tio åren och är en av Sveriges största folkhälsoutmaningar. Globalt sett är 322 miljoner människor drabbade av depression och 264 miljoner är drabbade av ångestsjukdom. LÄS MER

  5. 5. Sociala mediers effekt på ungdomar och unga vuxnas psykiska hälsa : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Alice Annerfalk; Ida Svensson; [2019]
    Nyckelord :mental illness; social media; adolescents; FoMO; attention seeking; psykisk ohälsa; sociala medier; ungdomar; FoMO; uppmärksamhetssökande;

    Sammanfattning : Introduktion: De senaste åren har användning av sociala medier ökat kraftigt hos ungdomar. 92 procent av alla 13 till 16 åringar använder idag sociala medier där de vanligaste medierna är Facebook, Instagram och Snapchat. Något annat som ökar i samma takt som sociala medier är psykisk ohälsa hos ungdomar. LÄS MER