Sökning: "SVENSKA SPRÅKET MITTUNIVERSITETET"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden SVENSKA SPRÅKET MITTUNIVERSITETET.

  1. 6. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ann Margaretha Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; syntax; topikalisering; bisats; processning; automatisering; emergence criterion;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER

  2. 7. ”När jag hör ordet norden så tänker på ett ställe där alla får vara med och tycka osv. Och ett ställe där språket och människorna är viktiga.” : Fallstudie om nordisk identitet genomförd i svensk gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :nordisk identitet; attityder; grannspråk; skandinaviska språk; nordiska språk; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet anges att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en nordisk identitet. Detta tillfaller svenskämnet då formuleringar om Norden endast återfinns här. LÄS MER

  3. 8. ”Jag kan säga såhär att vårt arbete attjobba på förskolan har blivit mycket merkomplext, när vi får en massautmaningar…” : - Kommunikationens betydelse inom mångkulturella förskolor –mellan hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jacqueline Reule; [2020]
    Nyckelord :förskola; interkulturalitet; kommunikation; mångkultur; pedagoger; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Examensarbete handlar om framför allt interkulturell kommunikation och lite om samverkan, mellan pedagoger och vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska. Syftet med studien var att få svarpå vilka utmaningar och hinder pedagoger kan uppleva inom kommunikation, samt på vilka sättkommunikation sker och vad som förmedlas. LÄS MER

  4. 9. Att lära sig matematik på svenska : En intervjustudie om matematikundervisningen med elever somhar svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Roberta Lubiana; [2019]
    Nyckelord :bristperspektiv; diskurs; intervjustudie; matematik; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Den svenska skolan karakteriseras av en stor språklig mångfald, med mer än en fjärdedel av alla elever som har rätt till modersmålsundervisning. Enligt betygsstatistikerna som samlas av Skolverket, och resultaten av internationella mätningar som PISA och TIMSS, presterar dessa elever i genomsnitt sämre än sina jämnåriga som har svenska som modersmål. LÄS MER

  5. 10. ATT UNDERVISA OCH LÄRA MED DIGITALA MEDEL : - En kvalitativ studie ur ett lärar- och elevperspektiv på SFI

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mirjana Kapcevic; Christina Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :SFI; digitalisering; undervisning; digitala medel; lärande; lärarperspektiv; elevperspektiv; digitala verktyg; pedagogik.;

    Sammanfattning : En studie av Lundgren, Rosén och Jahnke (2017) visar att det finns ett behov att lyfta lärarnasarbetssätt inom Svenska För Invandrare (SFI). Studien betonar vikten mellan SFI undervisningen ochvardagslivet där eleverna kombinerar språket med vardagen. LÄS MER