Sökning: "Self-concept"

Visar resultat 6 - 10 av 127 uppsatser innehållade ordet Self-concept.

  1. 6. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER

  2. 7. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Åkerqvist; Stina Kåresjö Nelson; [2023]
    Nyckelord :Self-esteem; teamsports; sports culture; culture of silence; gender; performance; ideal; Självkänsla; lagidrott; idrottskultur; tystnadskultur; genus; prestation; ideal;

    Sammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER

  3. 8. Becoming by Buying : A qualitative study about Brandengagement in self-concept (BESC) in the pre-purchase stage

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Philip Brunkes; Lina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Fast-Fashion; Brand Engagement in Self-concept; Pre-purchase stage; Self- concept; Consumer decision making process; Self-congruity;

    Sammanfattning : Fast fashion brands provide consumers with constantly available opportunities to update,not only their wardrobes, but themselves. As our identities have become a constant projectto work on, consumption of fast fashion involves the possibilities of trial and error ofpersonal development. LÄS MER

  4. 9. Living in an Immaterial World: An exploratory study on consumer value perceptions in metaverse settings

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Linn Henriksson; Ellen Svärdh; [2023]
    Nyckelord :metaverse; consumption-value theory; value perceptions; virtual consumption;

    Sammanfattning : As sung by Madonna, "we are living in a material world" underscored by the consumption of physical goods. Beyond the glitz of materialism lies the grand problem of overconsumption, and correspondingly overproduction, of the world's finite resources. LÄS MER

  5. 10. Navigating Identities : Social Identity Formation of Afghan Male Refugees in Sweden

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ahmad Walid Haji Abdul Wali; [2023]
    Nyckelord :Afghan refugees; Social Identity Theory SIT ; identity formation; migration; social groups; hierarchy of salience theory; multiple; hybrid; globalist transnationalist and religious identities;

    Sammanfattning : This study presents general themes concerning identity preservation and identity formation among Afghan male refugees living in Sweden and who obtained Swedish citizenship. This study is based on an ethnographic survey of habits and practices of Afghan refugees living in Sweden who in a process of transition must adjust their previous values and expectations as they confront often hostile surroundings. LÄS MER