Sökning: "Ska vi va?"

Visar resultat 1 - 5 av 9728 uppsatser innehållade orden Ska vi va?.

  1. 1. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Sång i förskolan - en aktionsforskningsstudie med fokus på pedagogernas engagemang och kompetenser inom sångundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Vulkan; Camilla Vedberg; [2024-02-29]
    Nyckelord :sångundervisning; förskola; engagemang; kompetens; förskollärare; utvecklingsarbete; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Genom en aktionsforskningsstudie, har vi genomfört ett utvecklingsarbete på en förskoleavdelning för barn i åldern tre till fem år med fokus på sångundervisningen. Studien handlar om hur pedagoger kan skapa förutsättningar för att barnen i förskolan ska få möjlighet att utveckla sina sångförmågor. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Ramzi; Emil Strandvad; [2024-02-27]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; barns perspektiv; regler; strukturer;

    Sammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER

  5. 5. ”Vi ska ha ett bra samarbete, ett bra förhållande till föräldrarna för att det speglar av sig på barnet”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Havger Bacilori; Johanna Österberg; [2024-02-27]
    Nyckelord :Samarbete; fenomen; upplevelser; erfarenheter; tillit; relation; förhållningssätt; förskollärare; vårdnadshavare; förskola; hem; fenomenologi; samarbetsformer; engagemang;

    Sammanfattning : Samarbetet mellan hem och förskola är en av det mest primära delarna för barns välbefinnande och utveckling. Som verksamma förskollärarstudenter synliggjordes behovet av samarbetets utveckling. Upptäckten av brist i relationer, kommunikations problematik och avsaknad av engagemang som i sin tur lett till brist i förtroendet. LÄS MER