Sökning: "Skrivmotivation"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Skrivmotivation.
1. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER
2. Hur F-3 lärare talar om skrivande och motivation : En diskursanalys av skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka skrivdiskurser som framkommer när F-3 lärare talar om sin skrivundervisning och elevers skrivmotivation, med diskursanalys som teoretiskt angreppssätt. I tidigare forskning redogörs för studier från en nationell såväl som internationell kontext. LÄS MER
3. Motivationshöjande skrivundervisning i de tidiga skolåren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att redogöra för olika aspekter som bidrar till ökad motivation hos elever i de tidiga skolårens skrivundervisning. Kunskapsöversikten är en sammanställning av tio vetenskapliga artiklar som har tagits fram genom en systematisk litteratursökning via databasen ERIC via Proquest. LÄS MER
4. Elevers motivation i sitt skrivande : En intervjustudie med elever i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka motivationens betydelse i skrivundervisning för en grupp elever i årskurs sex. Studiens teoretiska utgångspunkt grundas på självbestämmandeteori. Eleverna motiveras i olika grad av attityder utifrån erfarenheter, mål, yttre faktorer och intresse. LÄS MER
5. Skriva för hand – förlegad kunskap eller framtid? : En studie om hur förmågan att skriva för hand påverkar elevers textkvalitet och skrivmotivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER