Sökning: "Språklig förtrogenhet"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Språklig förtrogenhet.
1. Det digitala dilemmat : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers uppfattningar och erfarenheter av assisterande teknik som stöd i skola och sitt skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning / Abstract Jennfors, Olof & Jönsson, Lena (2023). ”Det digitala dilemmat”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER
3. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER
4. Med den ena foten i verkstaden ochden andra i klassrummet : Elever på det industritekniska programmets egen syn på språkanvändande
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur elever på det industritekniska programmet ser på sitt egetanvändande av språket i undervisningen. I undersökningen riktas fokus på hur elevernauppfattar sitt eget användande av språket i både program- och gymnasiegemensamma ämnen. LÄS MER
5. BYGGA kunskap : Ett praktiknära forskningsprojekt om hur lässtrategier kan inkluderas i undervisning i yrkesämnen på gymnasiet och vilka förutsättningar det skapar för eleverna
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det praktiknära forskningsprojektet var att förstå hur läraren i undervisningen kan kombinera kunskaper om yrkesämnet med aspekter av läsning och vilka interaktioner det skapade i klassrummet. Vidare analyserades hur lärarens språkliga stöttning synliggjorts i elevernas egna texter samt elevernas tankar om undervisningen utifrån genomförda fokusgruppsintervjuer. LÄS MER