Sökning: "Stanine"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Stanine.

  1. 1. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Kling; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läshastighet; Wendicks läslistor; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER

  2. 2. Hur ett specifikt spel påverkar elevers läsförmåga                           : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Oscar Franzén; Catarina Atoe; [2021]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsutveckling; avkodning; motivation; Trugs; intervention; läsförståelse;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka och utvärdera effekten av systematiserad träning av avkodnings- och ordläsningsförmåga med ett lässpel hos elever i årskurs två med låg läsförmåga. Sex elever som presterade inom stanine 1-3 på ordavkodning i mitten av årskurs två deltog i studien. LÄS MER

  3. 3. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  4. 4. Födelsemånadens betydelse för framgång i ordavkodning: En kvantitativ undersökning i år 1 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Lundgren; Veronika Palm; [2020]
    Nyckelord :Avkodningsprocess; Födelsedagseffekt; Förväntningar; Motivation; Ordavkodning; Screening; Staninevärde;

    Sammanfattning : I den svenska skolan börjar barnen på höstterminen när de fyller 7 år, vilket betyder att det kan skilja nästan ett helt år mellan eleverna. I internationell forskning har det påvisats att yngre elever i viss mån lyckas sämre än sina klasskamrater. LÄS MER

  5. 5. Intensivläsning En interventions- och intervjustudie baserad på Wendickmetoden och upprepad läsning Intense Reading An Intervention- and Interview Study based on the Wendick Model and repeated Reading

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Margareta Brönmark; Lena Pedersen; [2017]
    Nyckelord :Avkodning; fonologisk medvetenhet; motivation; upprepad läsning; Wendickmetoden;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Titel: ”Intensivläsning” - En interventions- och intervjustudie baserad på Wendickmetoden och upprepad läsning. An Intervention- and Interview Study based on the Wendick Model and repeated Reading. LÄS MER