Sökning: "Strategisk kongruens"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Strategisk kongruens.

  1. 1. Från strategi till handling : En fallstudie om översättning på Scania Oskarshamn

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Frida Larsson; Hanna Agrell Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Strategy; Execution of Strategy; Strategy Execution; Translation of Strategy into Action; Congruence between Strategy and Operations; Scania CV AB; Scania Oskarshamn; Strategi; Genomförande av strategi; Översättning av strategi till handling; Kongruens mellan strategi och verksamhet; Scania CV AB; Scania Oskarshamn;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dynamiska affärsmiljöer är strategin mer avgörande än någonsin eftersom en tydlig och genomtänkt strategi är ledningens instruktioner för att göra affärer och dess vägkarta till konkurrensfördelar. När strategier väl har formulerats måste de genomföras, annars skulle välformulerade strategier inte vara till någon nytta och organisationens mål förbli en teoretisk önskan snarare än en uppnåbar plan. LÄS MER

  2. 2. Varumärkessamarbeten, ett stöd eller del i en långsam död? : En kvantitativ studie av mer och mindre modemedvetna konsumenters upplevelser av H&M:s partnervarumärke samt framgångsfaktorer för lyckade samarbeten.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Lind; Karin Lönnberg; Emma Peres; [2020]
    Nyckelord :Co-branding; fast-fashion; luxury brands; H M; Co-branding; fast-fashion; lyxvarumärke; H M;

    Sammanfattning : Varumärket har sedan många år tillbaka utgjort en viktig strategisk resurs för många företag. I dagens samhälle råder en tuff modemarknad med många aktörer som slåss om kundens intresse. Det är därför viktigt att företagen sticker ut ur mängden och differentierar sig. LÄS MER

  3. 3. Kontraktsförändring vid offentlig upphandling : En undersökning gällande förekomsten av ”kravglidning” vid anskaffningar genomförda av Försvarets Materielverk

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Helen Wilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :Offentlig upphandling; kontraktsändring; försvarslogistikprocessen; kravhantering; strategisk kongruens; integrerad styrning;

    Sammanfattning : Försvarets Materielverk (FMV) är en civil myndighet som sköter all anskaffning av materiel och tjänster åt Försvarsmakten (FM). Vid anskaffning måste de rätta sig efter de upphandlingslagar som gäller i Sverige, bland annat Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) samt Lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS). LÄS MER

  4. 4. CSR-orientering i en facklig miljö : Socialt ansvar som strategi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :August Maniette; Jesper Ferm; [2015]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; socialt ansvar; fackförbund; näringslivet; arbetsmarknaden; strategier; verksamhetsmiljö; strategisk kongruens; integrerad styrning;

    Sammanfattning : Sveriges fackförbund har sedan 2000-talet förlorat medlemmar och allmänhetens syn på fackförbund är att de har förlegade arbetssätt. Problematiken för fackförbunden är att de tvingas förändra sitt arbetssätt för att vinna tillbaka medlemmar. LÄS MER

  5. 5. Kunskap & strategi : En studie av strategisk kongruens mellan affärs- och kunskapsstrategi i managementkonsultföretag

    Magister-uppsats, Företagsekonomi; Filosofiska fakulteten

    Författare :Andreas Haraldsson; Victor Sundholm; [2012]
    Nyckelord :Strategic congruence; business strategy; functional strategy; knowledge management; codification strategy; personalization strategy; Strategisk kongruens; affärsstrategi; funktionsstrategi; knowledge management; kodifieringsstrategi; personifieringsstrategi;

    Sammanfattning : This study examines how management consulting firms work with business- and functional strategy and how these strategies are interrelated. More specifically we focus on business strategy (business unit level) and knowledge strategy (functional level) and whether these are aligned or not, i.e. whether strategic congruence exists. LÄS MER