Sökning: "Svenska i förskoleklassen"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden Svenska i förskoleklassen.

  1. 1. Lektionsplanering skapad av ChatGPT : en kvalitativ dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Kyhlbäck; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; kvalitativ dokumentanalys; lektionsplanering; ämnesdidaktik; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av svenskämne det blir om vi låter AI-chatten ChatGPT av OpenAI (OpenAI, 2023) skapa lektionsplanering i svenska för högstadiet. Syftet är att bidra med kunskap om AI-genererad lektionsplanering för ökad förståelse för möjligheter och hinder med att använda ChatGPT i planeringen. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  3. 3. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tunbjer; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; årskurs F–3; didaktiskt redskap; språkutveckling; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; dialogism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER

  4. 4. Är intresse lika med lärande inom de naturvetenskapliga ämnena? : Intervjustudie med lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Håkan Haby; Robin Andersson; Jenny Emilsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Intresse; kunskapsemfaser; naturvetenskaplig ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Skolverket uppmanar i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet till att skolans verksamhet ska stimulera elever till ett livslångt lärande samtidigt som Skolinspektionen varnar om att elevers intresse i de naturvetenskapliga ämnena sjunker under mellanstadieåren. Samtidigt som TIMSS rapport från 2020 visar på höga ämneskunskaper inom de naturorienterande ämnena bland svenska elever. LÄS MER

  5. 5. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Moa Askinger; Jenny Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; genus; kön; värdegrundsarbete; könsmaktsordning; Musse Helium.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER