Sökning: "Telephone counseling"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden Telephone counseling.

  1. 21. Distriktssköterskors erfarenheter av att samtala med patienter med oro och ångest vid telefonrådgivning : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Satu Peltonen; Sevim Tasci; [2020]
    Nyckelord :Anxiety; concerns; district nurse; experiences; telephone counselling; Distriktssköterska; erfarenheter; oro; telefonrådgivning; ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar i samhället enligt tidigare forskning och många gånger sker den första vårdkontakten med en distriktssköterska vid telefonrådgivning. Tidigare studier visar hur komplex och krävande arbetsuppgift telefonrådgivning kan vara och distriktsköterskan förväntas ha kompetens och kunskap för bedömning av patienten utan tillgång till den kliniska blicken. LÄS MER

  2. 22. Chefers upplevelser av verksamma faktorer i den arbetslivsinriktade rehabiliteringsförsäkringen ”ComeBack med Samtalsstöd” : – En tematisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Tove Dunder; Patrik Dunder; [2020]
    Nyckelord :work-oriented rehabilitation; the experience of managers; sick leave; mental illness; thematic analysis; arbetslivsinriktad rehabilitering; chefers upplevelser; sjukskrivning; psykisk ohälsa; tematisk analys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Arbetslivsinriktad rehabilitering utgör ett ämnesområde vars kunskapsfält är tämligen outforskat, detta trots att antalet sjukskrivningar i Sverige följer en uppåtgående trend. Det saknas studier där man undersökt arbetsgivares/chefers syn på möjliga framgångsfaktorer, av vilken anledning förevarande studie genomförts. LÄS MER

  3. 23. Rådgivning via telefon ur sjuksköterskors perspektiv : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Anna Arvidsson; Denise Sandstedt; [2020]
    Nyckelord :Sjuksköterska; Omvårdnad; Rådgivning; Kommunikation; Arbetsmiljö; Telefon;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under 1970-talet ökade kraven på sjukvården där allmänheten ställde krav på ökad tillgänglighet såväl som vård för alla på lika villkor. Detta medförde en expandering av sjukvårdsrådgivning via alternativ kontakt, såsom över telefon. LÄS MER

  4. 24. Digitalisering över en natt: En Studie om skolkuratorers upplevelser under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Isak Rosenström Bergkvist; André Pazur; [2020]
    Nyckelord :Social Work; Digital communication; Online counseling; Social Sciences;

    Sammanfattning : The digitalization of social work in Sweden has skyrocketed in the 21st century. New challenges are rising for social workers as well as social service users. The aim of this study was to explore school counselors' experiences conducting their counseling sessions online. LÄS MER

  5. 25. För- och nackdelar med triage inom primärvården relaterat till patientsäkerhet : En integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Marie Ejdelid; Linda Hultqvist; [2020]
    Nyckelord :health; patient safety; triage; primary health care; hälsa; patientsäkerhet; triage; primärvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Primärvården expanderar globalt och genomgår en förändring. Tillgänglighet prioriteras vilket har lett till en ökning av triage via telefonrådgivning och drop-in mottagningar.  Syftet med litteraturstudien var att undersöka för- och nackdelar med triage i primärvården relaterat till patientsäkerhet. LÄS MER