Sökning: "Textanalys barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden Textanalys barnlitteratur.

  1. 1. Hur gestaltas svarta barn i den svenska barnlitteraturen? : En undersökning på två barnlitterära böcker skrivna av Astrid Lindgren och Emily Joof

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nene Patricia Dagba; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Astrid Lindgren; Emily Joof; Svarta barn; representation; mångfald; etnicitet; postkolonialt perspektiv; norm;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur svarta barn gestaltas i barnlitteraturen. Böcker som kommer att analyseras är följande: Pippi i Söderhavet och Superhjälteprinsessan. Vidare kommer det att undersökas om hur gestaltningen skiljer sig åt tidsepokerna 1948–2022. Metoden som har använts är en kvalitativ textanalys. LÄS MER

  2. 2. Genusnormer i barn- och ungdomslitteratur på mellanstadiet : – En analys av Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, samt Enola Holmes och den försvunna flickan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Karlsson; Isabelle Ångerud; [2023]
    Nyckelord :Genus; genusnormer; barnlitteratur; Enola Holmes; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Nancy Springers böcker Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (2018) och Enola Holmes och den försvunna flickan (2019). Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skildras i barnlitteratur, utifrån två barn- och ungdomsböcker utläses hur dessa representerar respektive skiljer sig från traditionella genusnormer. LÄS MER

  3. 3. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Moa Askinger; Jenny Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; genus; kön; värdegrundsarbete; könsmaktsordning; Musse Helium.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER

  4. 4. Var är papporna? : En studie om hur barnlitteratur kan användas i syfte att synliggöra och motverka könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Salonen; Tina Talal; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; barnlitteratur; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att lyfta fram kvinnligt respektive manligt föräldraskap i barnlitterära böcker och varför lärare bör presentera detta i skolan för att synliggöra och motverka könsmönster. Vår studie handlar om att utifrån barnlitteratur synliggöra och motverka könsmönster och detta har vi kopplat till ett genusperspektiv och litteraturdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. En komparativ studie av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Abdulaziz Moalin; Tishko Muhammad Taha; [2023]
    Nyckelord :Genusperspektiv; normer; normbrytande; barnlitteratur; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie där vi analyserar två karaktärer i två olika verk från olika tidsperioder: huvudpersonen i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (reviderad 2015, ursprungligen 1945) och huvudpersonen Lisa i Elias & Agnes Våhlunds Handbok för superhjältar. Våhlunds bok är en serie i sex delar men vi behandlar endast del 1 Handboken (2017) och del 2 Röda masken (2017). LÄS MER