Sökning: "historisk identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden historisk identitet.

  1. 1. Hur påverkar historiekultur historieundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Markus Wallenholm; Seif Al-Noori; [2024]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; mångkultur; historiemedvetande; klassrum; lärare; elev;

    Sammanfattning : I dagens svenska samhälle finns det ett samtycke om att många av våra skolor är väldigt mångkulturella och inom dessa skolor så finns det elever från olika delar av världen med olika historiekulturer, men det är inte endast eleverna som har en historiekultur utan det har lärarna också och kan generellt bindas till den svenska historiekulturen Syftet med denna uppsats är att titta på olika studier för att kunna få en uppfattning om hur historiekulturer påverkar undervisningen som ges under historielektionen och om lärarens historiekultur påverkar elevernas historieförståelse eller om elevernas historiekultur påverkar den undervisning som de tar till sig.  Frågorna vi har ställt för att kunna nå syftet med denna uppsats är “Hur påverkas eleverna av sin historiekultur när de ska ta till sig historieundervisning?" samt “Hur påverkar lärarens egna historiekultur utförandet av deras historieundervisning?”  Metoden vi använt oss av för denna kunskapsöversikt är informationssökning i olika databaser, framför allt Libsearch, Diva och Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Winds of Change: Radikala Förändringar Utan Motstånd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Bäärnhielm; Emil Blomborg; [2024]
    Nyckelord :Change Management; Förändringsstrategi; Motstånd; Identitet; Organisationskultur; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Winds of Change: Radikala Förändringar Utan Motstånd Seminariedatum: 11/01-2024 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete kandidatnivå i Organisation, 15 högskolepoäng Författare: Emil Blomborg och Erik Bäärnhielm Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Förändring, Identitet, Motstånd, Organisationskultur, Förändringstrategi Syfte: Studien syftar till att belysa och utforska varför inte motstånd mot radikal förändring uppstår i en organisation med stark organisationskultur. Målet är att erbjuda praktisk användbarhet för organisationer som navigerar genom radikala förändringar. LÄS MER

  3. 3. Levda skuggor : En etnologisk studie om historisk påverkan av det armeniska folkmordet i vardagen hos personer med armenisk bakgrund

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Astghik Martirosyan; [2023]
    Nyckelord :Armenian people; genocide; phenomenology; discourse theory; identity; impact; emotions; justice; Armeniska folket; folkmord; fenomenologi; diskursteori; identitet; påverkan; känslor; rättvisa;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to find out how people with an Armenian background talk about the Armenian Genocide in 1915 and how it has affected their everyday life over time until now. The study is based on six interviews and two observations. Using phenomenology and discourse theory, the material has been analyzed and discussed. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på historisk empati : vad, varför, och hur…

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tobias Lundh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Museets möjligheter : Museet som resurs i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elisabeth Trolle; Ester Berg; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; lärande; museum; museipedagogik;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar delvis till att sammanställa tidigare forskning kring hur museum och studiebesök kan användas som verktyg i undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur man kan använda museibesök för att stötta elever i att utveckla historisk empati. LÄS MER