Sökning: "Textanalys grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden Textanalys grundskolan.

  1. 1. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  2. 2. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Moa Askinger; Jenny Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; genus; kön; värdegrundsarbete; könsmaktsordning; Musse Helium.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER

  3. 3. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Eriksson; Lena Fernlund; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkluderande undervisning; stödsystem; stödåtgärder; specialpedagogik och tankestilar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER

  4. 4. Internationella skolmodeller, ett nytt sätt att arbeta med trygghet och studiero i svensk skola? : En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av internationella skolövergripande modeller för ett hälsofrämjande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Aida Sehatlou; [2023]
    Nyckelord :skolmodell; skolklimat; positivt skolklimat; trygghet; studiero; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Skolinspektionen (2020) och Regeringens proposition Skolans arbete med trygghet och studiero (2021) har belyst behovet av att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet med trygghet och studiero i den svenska skolan. En ökad kunskap krävs om hur man etablerar lärmiljöer präglade av trygghet och studiero. LÄS MER

  5. 5. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vendela Svensson; Amanda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; value-based work; didactic potential; empathy; narrative fantasy; critical literacy; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; didaktisk potential; empati; narrativ fantasi; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER