Sökning: "UKÄ"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet UKÄ.

  1. 1. Att få underkänt : En aktörskapsanalys av ämneslärarstudenters reflexiva processer kring underkända examinationer

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Tilda Aronsson; [2020]
    Nyckelord :högre utbildning; aktörskap; reflexivitet; lärarutbildning; Mead; konkreta strukturer; den materiella vändningen;

    Sammanfattning : Higher education expands and Swedish universities are obliged to strive for widened recruitment (SCB u.å.; SFS 1998:1434). However, admission to university doesn´t mean a graduation is guaranteed and the teachers’ training programme for Swedish upper secondary education struggles especially with a large number of defections (UKÄ 2017). LÄS MER

  2. 2. Kvalitetsarbete inom högre utbildning : Framtagande av en modell för arbetemed utvecklingsprojekt inom lärarutbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Jessica Götberg; [2019]
    Nyckelord :Learning organization; quality improvement; continuous improvements; higher education; teacher education; offensiv kvalitetsutveckling; ständiga förbättringar; Learning organization; quality improvement; continuous improvements; higher education; teacher education; offensiv kvalitetsutveckling; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Det senaste årets granskning av lärosätens kvalitetssystem som genomfördes avuniversitetskanslersämbetet (UKÄ) visar att även högre utbildning behöver arbeta med sitt internakvalitetsarbete och att lärosätena behöver ta fram arbetssätt och metoder för att genomföra det.Syftet med det här arbetet var att bidra med kunskap om hur arbete med kvalitetsutveckling ser utinom högre utbildning samt att ta fram en modell för att arbeta med förbättrings ochkvalitetsutveckling inom lärarutbildning. LÄS MER

  3. 3. Våga prata genus Socionomstudenters erfarenheter av kön och genus på utbildningen och socialtjänsten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Kanita Alukíc; Belma Causevíc; [2018]
    Nyckelord :fokusgrupp; genus; kunskap; kön; socialkonstruktionism; socialt arbete; socialtjänst; studenter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka förutsättningar socionomutbildningen ger studenter att utveckla ett kritiskt perspektiv på kön och genus. Detta görs genom att undersöka socionomstudenternas upplevelser av kön och genus på utbildningen men även på socialtjänsten. LÄS MER

  4. 4. Kvalitetssäkring av högre utbildning : en jämförande analys av vägledande dokument inom EHEA

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Bogren Svensson; [2018]
    Nyckelord :quality assurance; higher education; the Bologna process; Universitetskanslersämbetet; critical discourse analysis; social semiotics; kvalitetssäkring; högre utbildning; Bolognaprocessen; Universitetskanslersämbetet; kritisk diskursanalys; socialsemiotik;

    Sammanfattning : I studien analyseras och jämförs två versioner av det vägledande dokumentet ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area). Skrivelserna i dokumenten uttrycker standarder och riktlinjer som har till syfte att vägleda lärosäten i arbetet med kvalitetssäkring av högre utbildning inom EHEA (European Higher Education Area). LÄS MER

  5. 5. Studieavgifter i högskolan : Betalande tredjelandsstudenters rätt till återbetalning av studieavgift vid undermålig utbildningskvalitet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Annie Lyding; [2018]
    Nyckelord :studieavgift; HL; Högskola; UKÄ;

    Sammanfattning : För tredjelandsmedborgare är universitets- och högskoleutbildningen i Sverige avgiftsbelagd. En person som vill studera i Sverige betalar först en anmälningsavgift för att kunna bli antagen, och sedan studieavgiften för att få tillträde till utbildningen. LÄS MER