Sökning: "Ungdomar Sociala medier"
Visar resultat 21 - 25 av 311 uppsatser innehållade orden Ungdomar Sociala medier.
21. Flödets Arkitekt : Hur medie- och informationskunnighet formar unga kvinnors upplevelser av skönhetsindustrin på Instagram
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how media and information literacy (MIL) among young women affect their views on beauty-related advertisements and posts on Instagram, in accordance with infrastructure knowledge, mental health and purchase behavior. This is conducted through semi-structured interviews with 6 young Swedish women in the age range of 20-25 years old, through which an analysis of the retrieved answers is made. LÄS MER
22. Design för beteendeförändring : Minska digitalt beroende bland ungdomar
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : Många sociala medier-plattformar är programmerade för att fånga dig som användare, genom algoritmer som baserar innehållet som visas för dig på dina intressen. Med detta tillkommer risker att digitalt beroende kan utvecklas, vilket kan påverka personer negativt fysiskt, psykiskt och/eller socialt. LÄS MER
23. SOCIALA MEDIER OCH STRESS BLAND UNGDOMAR : En kvantitativ studie om användning av sociala medier och stress bland gymnasieelever
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Stress kan vara både positiv och negativt för människans kropp. Långvarig stress utan återhämtning kan leda till folkhälsoproblem. Användning av sociala medier är något som ökar bland ungdomar. Även hög användning av sociala medier kan leda till allvarliga konsekvenser. LÄS MER
24. Orsaker, attityder och sociala mediers påverkan på ungdomars användning av e-cigaretter och vitt snus : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Det beroendeframkallande ämnet nikotin kan locka ungdomar att börja använda det. Nikotininnehållande produkter som e-cigaretter och vitt snus marknadsförs på sociala medier samt kan användas av familj och vänner vilket kan ge upphov till ett beroende hos ungdomar. LÄS MER
25. “Man ser ju inte vad andra människor känner genom skärmen liksom” : En kvalitativ studie om sociala mediers positiva och negativa effekter på ungas mående utifrån professionellas och ungas perspektiv.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om hur sociala medier kan påverka ungas mående, både positivt och negativt genom att undersöka hur ungdomar och professionella inom elevhälsan ser på fenomenet. Eftersom elevhälsan dagligen arbetar och samtalar med unga på gymnasiet så ville vi även undersöka hur elevhälsan arbetar med sociala medier och dess påverkan på unga. LÄS MER