Sökning: "Utemiljöer"

Visar resultat 21 - 25 av 298 uppsatser innehållade ordet Utemiljöer.

  1. 21. Kvartersstaden – ett hållbart förtätningsideal? : Designguide för hållbar kvartersstruktur

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Anton Dackenberg; [2023]
    Nyckelord :Kvartersstad; kvartersstruktur; stadsplanering; fysisk planering; planering; samhällsplanering; stadsbyggnadsideal; förtätning; hållbarhet; hållbar stadsutveckling; evidensbaserad; stadsform; stadskvaliteter; planindikatorer; designguide; täthet; hållbar mobilitet; smarta gator; trygghet; buller; mikroklimat; närklimat; luftkvalitet; dagsljus; bostadsgård; territorialitet; storgårdskvarter; stenstad; stadsrenässans; slutna kvarter; stadsbyggnadsdoktrin; exploateringstal; horisontell förtätning;

    Sammanfattning : Kvartersstaden har på senare år seglat upp som ett allt mer omhuldat stadsbyggnadsideal vid förtätning av svenska städer. Samtidigt kritiseras förtätningen för att leda till problem med buller, dagsljus och bristande utemiljöer. LÄS MER

  2. 22. Växter som skapar lekvärde i barns utemiljöer : en jämförelse mellan Hjälmarviksparkens lekotop och tre av Uppsalas lekparker

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Mary Gaurieh; Tove Pettersson; [2023]
    Nyckelord :lekotop; lekplats; lekvärde; lek; lignoser;

    Sammanfattning : Denna studie är en jämförelse mellan nyplanterade lignosers lekvärde i Uppsalas lekparker Genetiska trädgården, Klosterparken och Valsätraparkens och Örebros lekotop Hjälmarvikens nyplanterade lignosers lekvärde. Studien har delvis gjorts med inventeringar och delvis med växtlistor och sökverktyget Planter. LÄS MER

  3. 23. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  4. 24. Barns språkutveckling i förskolans utomhusmiljöer : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur förskolans utemiljöer kan påverkar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Nord; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Förskolans utemiljöer; Barns språkutveckling; Sociokulturellt perspektiv; Proximala utvecklingszon; Mediering; Kulturella verktyg Scaffoldning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling i förskolans utemiljöer kopplat till sociokulturella perspektivet. Genom att få mer fördjupade kunskaper och analysera hur förskollärare främjar barns språkutveckling i förskolans utemiljöer kan denna studie bidra till att förbättra barns förutsättningar till språkutveckling i förskolans utemiljöer. LÄS MER

  5. 25. Medskapande design och reellt medborgarinflytande inom svensk landskapsarkitektur

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jessica Lorentzson; [2023]
    Nyckelord :medskapande design; medborgarinflytande; co-design; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Medskapande design är ett sätt att verka för mer inkluderande planeringsprocesser i urban miljö, där medborgare ges möjlighet att påverka samhällsutvecklingen och bidra till socialt hållbara städer. Målet är att öka medborgarinflytandet i samhällsplaneringen, men många planerare och arkitekter saknar riktlinjer för hur medborgare ska involveras, eftersom det inte råder konsensus om hur medskapande designprocesser ska gå till. LÄS MER