Sökning: "VARFÖR HISTORIA"

Visar resultat 1 - 5 av 395 uppsatser innehållade orden VARFÖR HISTORIA.

  1. 1. Varför skickade Sverige sin Nato-ansökan 2022 istället för 2014?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anton Westerstrand; Sofia Azelius; [2024]
    Nyckelord :Säkerhetisering; Nato; säkerhetspolitik; Krim; Kritisk diskursanalys; Ukraina; Ryssland; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnar att undersöka varför Sverige skickade in en Natoansökan efter Rysslands invasion av Ukraina under 2022 istället för efter annekteringen av Krimhalvön 2014. Sverige har en lång historia av militär alliansfrihet och den svenska säkerhetspolitiken har präglats av Hultqvist doktrinen sedan 2014. LÄS MER

  2. 2. Faded Glory : Cultural exchange between warrior groups in the Vendel Period as reflected in armor from Vendel and Valsgärde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Julian Blaine; [2024]
    Nyckelord :Vendel Period; warfare; armor; cultural exchange; Vendel; Valsgärde; Black Sea; Vendeltid; krig; rustning; kulturellt utbyte; Vendel; Valsgärde; Svarta havet;

    Sammanfattning : This thesis analyzes and documents the splint armor material from Valsgärde 8 and Vendel I,X, and XI. This armor is then contextualized in the warrior institutions, weapon-systems, and fighting techniques of warbands from Central Sweden. LÄS MER

  3. 3. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monalisa Aghali; Aliyah Bergström; [2024]
    Nyckelord :language development; genrepedagogik; SO; SO-undervisning; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; ämneslitteracitet; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Detta arbetets ändamål är att granska redan befintlig forskning gällande ett språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena; samhällskunskap, historia, religion och geografi. Det främsta motivet till varför vi valt att undersöka detta område är för att språket har en stor betydelse för inlärning. LÄS MER

  5. 5. To Gender or Not to Gender : A critical reassessment of how gender is – and can be – approached in archaeology, exemplified in two Scandinavian burial assemblages dating to the early Medieval period

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Jessica Sander; [2023]
    Nyckelord :Gender; theory; Queer Archaeology; burial assemblage; Vivallen; Klinta; Genus; teori; Queer Arkeologi; gravkontext; Vivallen; Klinta;

    Sammanfattning : Gender research in archaeology is a complex topic that puzzled scholars for decades. The past 50 years of it has seen a lot of theorizing, heated discussions, and requests for new additions to the archaeological toolkit so that this type of research can get a proper launch. LÄS MER