Sökning: "Vad är fysisk behov"

Visar resultat 16 - 20 av 347 uppsatser innehållade orden Vad är fysisk behov.

  1. 16. Vi ska göra omsorg, men vad är omsorg? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning kring omsorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aurora Hellström Orlov; Niklas Springe; [2023]
    Nyckelord :Omsorg; förskollärare; fenomenologi; närhet; relation; trygghet; förskola; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet omsorg, både som förstått begrepp samt utifrån deras egen praktik. Forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är: Hur uppfattas begreppet omsorg av förskollärare? Hur tänker förskollärare kring omsorgen i deras egen praktik? Hur tänker förskollärare kring omsorgens plats i förskolan? Studien är kvalitativ, och med åtta semistrukturerade intervjuer ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 17. Den äldrevänliga staden : En studie om Malmö stad och äldreperspektivet i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jacquelin Brorsson; Isabelle Mandegård; [2023]
    Nyckelord :Elderly perspective; senior perspective; age- friendly citiesand communitites; physical planning; Malmö city; accessibility; Äldreperspektiv; seniorperspektiv; äldrevänlig stad; fysisk planering; Malmö stad; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Det pågår en demografisk förändring i Malmö stad. Inom 10 år beräknas antalet äldre i kommunen att öka med cirka 10 000 personer. Med anledning av detta syftar denna jämförande fallstudie att undersöka hur kommunen förhåller sig till den äldre befolkningsgruppen i den fysiska planeringen genom antagandet av ett äldreperspektiv. LÄS MER

  3. 18. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  4. 19. Tillgodoses äldres behov av bostäder och service? : En studie om äldreperspektivet inom kommunal bostadsförsörjning

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Linnea Hamrén; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; strategisk fysisk planering; kommunal planering; äldre; äldreperspektiv; bostadsförsörjning; bostadsförsörjningsprogram; bostäder; service; policy; blandstad; WPR;

    Sammanfattning : Antalet äldre i Sverige har ökat mest procentuellt sett av alla befolkningsgrupper under senare år, och prognosen är att gruppen äldre kommer att öka ännu mer de kommande decennierna. Åldersdiskriminering av äldre är vanligt förekommande, vilket påverkar deras möjligheter i samhället. LÄS MER

  5. 20. Viktigt och borde prioriteras mer! : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver rörelseglädje i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Rörelseglädje; Rörelse; förskollärarens roll; motorisk utveckling; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Inledning I dagens samhälle rör barn på sig för lite av vad som rekommenderas av Världshälsoorganisationen (2023). Folkhälsomyndigheten (2023) redogör att förskolan är en av de aktörer som kan vara en del av att vända denna negativa utveckling med bland annat fysisk aktivitet. LÄS MER