Sökning: "Vad är fysisk behov"

Visar resultat 6 - 10 av 347 uppsatser innehållade orden Vad är fysisk behov.

  1. 6. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER

  2. 7. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  3. 8. Kön och LVM : Hur samhällets föreställningar om kön framställs i LVM domar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elin Olsson; Marielle Forssell; [2023]
    Nyckelord :tvångsvård; missbruk; genusteori; kön; förvaltningsrätt; normer;

    Sammanfattning : Könsbaserade normer är något som återfinns i alla delar av samhället. Vad samhället bestämt ska vara manligt respektive kvinnligt återfinns även i särskilt utsatta grupper i samhället. En utsatt grupp är personer med missbruksproblematik vilken vi valt att fokusera på i denna studie. LÄS MER

  4. 9. Barns perspektiv i fysisk planering : För realisering av barnkonventionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Brandt; Lisa Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :Stadsplanering; barnperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Barn och unga under 18 år motsvarar en femtedel av Sveriges befolkning. Deras deltagande i fysisk planering rör sig därmed i högsta grad om en demokratifråga. Efter att barnkonventionen år 2020 erhöll ställning som svensk lagstiftning befästes barns rätt att påverka i alla frågor som rör barnet, och få sin åsikt respekterad. LÄS MER

  5. 10. Hälsa enligt ChattGPT, en ny hälsodiskurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Henrik Söderlind; [2023]
    Nyckelord :AI; chattGPT; diskursanalys; hälsa; idrott och hälsa; lektionsplanering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad det textgenererande AI-verktyget ChattGPT konstruerar för hälsosyn till lärare som använder det för lektionsplanering. Studiens frågeställning är Vilken hälsodiskurs framträder i ChattGPT:s lektionsplaneringar om hälsa i ämnet idrott och hälsa? Tio genererade lektionsplaneringar skapades utifrån instruktionen: Planera en lektion i hälsa i ämnet idrott och hälsa för årskurs 9? Lektionsplaneringarna analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER