Sökning: "Vocational Training Programme"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Vocational Training Programme.

  1. 1. Språkliga vidder i praktiska ämnen : Språkliga dimensioner inom det Industritekniska programmet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Room Sebastian; [2022]
    Nyckelord :Industrial Technical Programme; Vocational Training Programme; Upper Secondary School; Language Development; Literacy; Technical language; Teaching; Industritekniska programmet; Yrkesutbildning; Gymnasiet; Språkutveckling; Litteracitet; Fackspråk; Undervisning; Yrkesliv;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad den språkliga dimensionen består utav inom gymnasieskolansIndustritekniska program, med fokus på det svenska språket. Undersökningen har gjorts medhjälp av intervjuer där sex undervisande lärare på programmet har fått svara på frågorgällande språket och hur det relaterar till utbildningens programgemensamma ämnen ochkurser. LÄS MER

  2. 2. Reimagining the purpose of vocational education and training : the perspective of ITI students in the National Capital Region of India

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management; Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Sarah Stadler; [2020]
    Nyckelord :vocational education and training; skill development; capabilities; functionings; agency; freedom; human development; industrial training institutes; India; youth; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vocational education and training (VET) is generally believed to be a tool for the promotion of youth employability ('VET for work') and economic productivity ('VET for growth'). This rather narrow understanding has been challenged by a growing number of development scholars, who argue that it fails both theoretically (to capture the complex nature of human beings), and practically (to attract a larger number of beneficiaries to VET). LÄS MER

  3. 3. ”Om det är nåt trubbel med dom” Arbetsplatsförlagt lärande för elever i behov av anpassningar och stöd på gymnasiets yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :APL; Arbetsplatsförlagt lärande; Extra anpassningar; Yrkeslärare; Handledare;

    Sammanfattning : AbstractNilsson Anna (2018). ”Om det är nåt trubbel med dom” - Arbetsplatsförlagt lärande för elever i behov av anpassningar och stöd på gymnasiets yrkesprogram. “If there is any trouble with them” Workplace-based learning for students in need of adaptations and support in upper secondary vocational education and training programmes. LÄS MER

  4. 4. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) - handledares uppfattningar av vad elever ska lära sig samt vad och hur kunskapen ska bedömas

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Sandström; [2016]
    Nyckelord :assessment; supervision; teaching; vocational training; workplace-based learning; apl; bedömning; handledning; fenomenografi; fenomenologi; lärande;

    Sammanfattning : Inom ramen för gymnasieskolans yrkesprogram förläggs en del av elevens utbildning på en arbetsplats, APL. APL är betydelsefull för yrkesprogrammen eftersom hela utbildningen syftar till att knyta an till kommande yrkesroll och lära sig yrket tillsammans med redan yrkesverksamma. LÄS MER

  5. 5. Den kompetenta yrkesläraren - hur yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser på yrkeskompetens

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Jill Olofsson; [2014]
    Nyckelord :Vocational teacher; competence; competence development.; Yrkeslärare; kompetens; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag valde att göra en studie om yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn på kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa lärare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansåg dessa yrkeslärare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fördelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer jämnt fördelad? Syftet med denna studie var att undersöka yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn på sin yrkeskompetens. LÄS MER