Sökning: "Written"
Visar resultat 16 - 20 av 8301 uppsatser innehållade ordet Written.
16. “Det ska heta unicorn-katt-dinosaurie tid!” : Barns delaktighet genom skapandet av sin egen bilderbok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : The usage of children’s books is a fundamental aspect within a preschool environment. Even though the content in such books are childlike, they are always written by adult authors who appropriates a child-perspective. LÄS MER
17. "Wackra böcker stundom läsa…" : Om attityder till kvinnors läsning i svenskt 1700-tal
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : In a well-known verse Swedish eighteenth century writer Anna Maria Lenngren advise her fictive daughter to avoid reding, since it might distract her from her household chores. This paper intends to examine attitudes towards women’s reading in eighteenth century Sweden, using different kinds of sources: Satirical verses, conduct books for girls and young women and genre paintings by Swedish painter Pehr Hilleström, depicting bourgeoise and aristocratic interiors. LÄS MER
18. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER
19. Writer/Reader Visibility in EFL Writing : A Corpus-based Analysis of Young Swedish Students' Writing Development
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : This corpus-based study explores writer-reader visibility (WRV) features in the writing by young Swedish learners of English. Specifically, using Petch-Tyson’s (1998) framework, this study examines the use of WRV features in essays written by young Swedish learners in lower and upper secondary school, and compares their use to that of Swedish university-level learners. LÄS MER
20. Narrationen ett kallt hav och 60 år bort : En komparativ narrativanalys om kalla kriget mellan svenska och brittiska läroböcker från 1959 till 2020
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the narration between Swedish and British textbooks in history differs, with focus on the era of the Cold War. This study will also examine how the narration between countries has developed in history textbooks between 1959 and 2020, with three textbooks from each country. LÄS MER