Sökning: "Zickzack"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Zickzack.

  1. 1. Svenska som andra språk, språkutvecklande arbetssätt och läromedlet ZickZack årskurs 2 : Genom genrepedagogikens cirkelmodell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Cecilia Fetter; Sandra Källström Green; [2023]
    Nyckelord :cirkelmodellen; skrivutveckling; svenska som andraspråk; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur läromedlet ZickZack årskurs 2 förhåller sig till cirkelmodellen och sociokulturella begrepp samt hur läromedlet bearbetar och förhåller sig till det centrala innehållet för ämnet svenska som andraspråk. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur läromedlet är uppbyggt utifrån cirkelmodellen och hur det kan bidra till en stöttande och språkutvecklande skrivundervisning för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Förutspå, förklara, föreställ dig! : En analys av läsförståelsestrategier i läromedel för årskurs 4-6 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Folkesson; Anna Sjökvist; Lina Johansson; [2021]
    Nyckelord :Reading ability; reading comprehension; reading comprehension strategies; teaching materials; Swedish subject; teaching material analysis; literacy; Läsförmåga; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läromedel; svenskämnet; läromedelsanalys; litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur läsförståelsestrategier kommer till uttrycki två läromedel för ämnet svenska i årskurs 4–6 genom en läromedelsanalys. För attundersöka detta studeras utvalda läsförståelsestrategier från En läsande klass:Spågumman, Detektiven och Konstnären. LÄS MER

  3. 3. Hur presenteras formativ bedömning i läroböcker för elever? : En analys av formativ bedömning i läroböckerna ZickZack och Prima åk. 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Hellgren; Mikael Jansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Känslokalla flickor och sårbara pojkar? : -En granskning av läroböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ylva Atle; Emma Kihlberg; [2018]
    Nyckelord :Genus; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samhället finns stereotypiska uppfattningar om vad som anses vara kvinnligt och manligt och enligt skolans värdegrund ska skolan motverka dessa uppfattningar. Stereotyper kan bland annat återfinnas i läroböcker. Läroböcker är något som elever dagligen får ta del av. LÄS MER

  5. 5. En analys av läromedlet ZickZack utifrån Cirkelmodellens genrebaserade arbetsmetod i svenska för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Charlotte Löfvenmark; Fröjdis Lövlie Kanazawa; [2018]
    Nyckelord :läromedelsanalys; läs- och skrivförmåga; cirkelmodellen; genrepedagogik; årskurs 3; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : I examensarbetet analyseras ett läromedel i svenska för årskurs 3. Ett gemensamt intresse för språkutvecklande arbetsmetoder styrde intresset till ZickZack, vilket är en relativt ny läromedelsserie i svenska. LÄS MER