Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Dansundervisning för elever med autism och ADHD : En kvalitativ studie av gymnasielärares erfarenheter ur ett sociokulturellt perspektiv

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :dance; teaching dance; upper secondary school; autism; autism spectrum disorder; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neurodevelopmental disorder; interview study; adaptation; given models for thinking; teaching strategies; dans; dansundervisning; gymnasium gymnasiet; autism; autismspektrumstörning; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; intervjustudie; anpassningar; tankemodeller; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : The aim of the study is to contribute knowledge and increase the understanding of teaching dance to students aged 16-18 with autism and ADHD in upper secondary school in Sweden by investigating teachers understanding of adaptation and the reason for students experiencing difficulties related to their diagnosis. The study also investigates the different strategies used by the teachers to adapt their teaching. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på ADHD : En sammanställning av tankar hos yrkesverksamma i Frankrike och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Emelie Blad; Christoffer Sjögren; [2017]
    Nyckelord :ADHD; barn; utredning; prevalens; diagnos; diagnostisering;

    Sammanfattning : ADHD är idag en diagnos som varierar kraftigt i prevalens beroende på var i världen vi befinner oss. I Frankrike har låg prevalens av syndromet i relation till övriga världen uppmärksammats. LÄS MER

  3. 3. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Herman Norén; [2010]
    Nyckelord :Arbetssät; träningskola; särskola; elever med funktionshinder;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER

  4. 4. Barn med ADHD : -går det att stärka deras självkänsla och kommunkiation genom dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Karlsson; [2010]
    Nyckelord :ADHD; Dans; Diagnos; Kommunikation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER