Sökning: "adolescence"

Visar resultat 16 - 20 av 432 uppsatser innehållade ordet adolescence.

  1. 16. Neural functional connections of pragmatics : A potential pragmatic network in development

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Ronja Forsgren Roll; [2023]
    Nyckelord :Pragmatics; development; adolescence; networks; functional connectivity; theory of mind; executive functions; Pragmatik; utveckling; ungdomar; nätverk; funktionell konnektivitet; theory of mind; exekutiva funktioner;

    Sammanfattning : Pragmatic ability is crucial in everyday interactions. In populations of neurotypical individuals, pragmatic skill varies greatly. The neural mechanisms behind the variety, and the neural development of pragmatics remain to be explained. LÄS MER

  2. 17. Long-term Follow-up of Children with Developmental Dysplasia of the Hip, Treated with the Orebro Splint

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaper

    Författare :Maria Moghimi; [2023]
    Nyckelord :Developmental dysplasia of the hip; long-term follow-up; Orebro splint; Acetabular Index; Center Edge Angle. 2;

    Sammanfattning : Introduction Developmental dysplasia of the hip has since 1953 in Sweden most commonly been treated with the von Rosen splint. Over time, different types of splints have been developed, one of which is the Orebro splint. In some countries it is advised to have long-term follow-ups with radiological exams of patients treated with a splint. LÄS MER

  3. 18. ”Man vill ju att ungdomarna ska få lyckas någon gång” : En kvalitativ studie om behandlingsfamiljers upplevelse och erfarenhet av att arbeta med metoden Treatment Foster Care Oregon (TFCO)

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Carola Berglund; Anna Gummeson; [2023]
    Nyckelord :TFCO; Treatment family; Adolescence; Norm-breaking behavior; Manual based; TFCO; Behandlingsfamilj; Ungdomar; Normbrytande beteende; Manualbaserad;

    Sammanfattning : Treatment Foster Care Oregon (TFCO) är en metod som rekommenderas av Socialstyrelsen (2020) som ett alternativ till institutionsvård för ungdomar med normbrytande beteende. Syftet med denna uppsats var att undersöka behandlingsfamiljsföräldrars upplevelse och erfarenheter av att använda metoden TFCO i behandling av ungdomars normbrytande beteende. LÄS MER

  4. 19. Familjestruktur i relation till symtom på psykisk ohälsa : En longitudinell studie om förhållandet mellan ungdomars familjekonstellation och symtom på psykisk ohälsa samt föräldraskapet som skyddsfaktor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Linn Jonsson; Victoria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; family cohesion; family structure; protective factors; risk factors; symptoms of mental ill-health; Familjekonstruktion; familjesammanhållning; risk- och skyddsfaktorer; symtom på psykisk ohälsa; ungdomar;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa i ungdomsåren är något som har ökat med tiden, samtidigt har det blivit vanligare att under uppväxten genomgå förändringar i familjekonstellationer till följd av att föräldrar har valt att separera. Detta kan leda till en helt ny livsstil där ungdomen behöver anpassa sig till förändringar som att leva med en ensamstående förälder alternativt styvföräldrar eller styvsyskon, ett nytt boende, förändrade ekonomiska resurser och materiella tillgångar för att nämna några. LÄS MER

  5. 20. Jag längtade efter allting svunnet : Ungdomsupplevelsen i The Catcher in the Rye av J.D. Salinger och ”Joseito” av Osamu Dazai

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Violet Leong Kleijn; [2023]
    Nyckelord :Schoolgirl; Joseito; The Catcher in the Rye; Osamu Dazai; J.D. Salinger; adolescence; social norms; identity; intersectionality; Bildungsroman; Entwicklungsroman; female Bildungsroman; Schoolgirl; Joseito; The Catcher in the Rye; Räddaren i nöden; Osamu Dazai; J.D. Salinger; adolescens; ungdom; sociala normer; identitet; intersektionalitet; Bildningsroman; Utvecklingsroman; kvinnlig bildningsroman;

    Sammanfattning : This paper analyzes and compares the protagonists of J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye and Osamu Dazai’s “Schoolgirl” in how they view themselves, their surroundings, and what it is to grow up. LÄS MER