Sökning: "analys bok och film"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden analys bok och film.

  1. 6. Sätt på en film! : En intersektionell och multimodal analys av ett utbildningsprogram som lärresurs för årskurs Fk-3 i ämnet teknik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jorunn Steiner; Klara Einarsson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; sociosemiotik; intersektionalitet; digitala lärresurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Utöver traditionellt tryckta läromedel som används i undervisningen förekommer även film som lärresurs i grundskolan. Termen lärresurs kommer från den engelska termen, open educational resources, OER, och är en ganska ny term i Sverige och avser resurser som finns fritt på internet (Ossiannilsson, 2011, s. 65). LÄS MER

  2. 7. Oh to be polished : Panopticosm och konsumism i Kate Zambrenos Green Girl

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ida Mirow; [2018]
    Nyckelord :Baudrillard; Foucault; konsumtion; panopticism; Zambreno;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar blick och agens i Kate Zambrenos roman Green Girl. Detta görs främst genom Foucaults begrepp panopticism och Baudrillards teorier om konsumtionssamhället. Uppsatsens syfte är att studera Zambrenos framställning av huvudkaraktären Ruth i relation till Foucaults och Baudrillards teorier. LÄS MER

  3. 8. Från bok till skärm. : En studie om de multilitteracitets-orienterade aktiviteter som lärare säger sig erbjuda i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Jensen; Susannah Claesson; [2018]
    Nyckelord :Meningsskapande; multilitteracitet; multimodalitet; teckenvärldar; undervisning; aktiviteter; design;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur lärare uttrycker sig att arbeta med multimodala uttryckssätt, och syftet är att undersöka vilka multilitteracitets-orienterade aktiviteter de tillfrågade lärarna säger sig erbjuda elever i svenskundervisningen. Vidare kommer de hinder som står i vägen för lärare att genomföra sin undervisning att beskrivas, samt vad som möjliggör deras praktiska tillämpning i mötet med digitala redskap och verktyg. LÄS MER

  4. 9. Kalle och chokladfabriken : – En adaptionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Katja Bruus; Rebecca Jansson; [2018]
    Nyckelord :Kalle och Chokladfabriken; Adaption; Roald Dahl; Tim Burton; Komparativ studie; Värdegrund och Filmpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad som skett i överföringen av Roald Dahls bok Kalle och chokladfabriken (1984) till filmatiseringen med samma namn regisserad av Tim Burton (2005). Det som mer specifikt fokuseras på i analysen är vad som skett med karaktärerna, om genren har påverkats och vad som har lagts till och tagits bort. LÄS MER

  5. 10. Divergent: bok vs. film : – Likheter och skillnader mellan de två verken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Divergent; ungdomsroman; Veronica Roth; komparativ analys; undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ studie, vilken behandlar ungdomsromanen Divergent skriven av Veronica Roth 2011 och dess filmatisering. Syftet med uppsatsen är att belysa skillnader och likheter mellan boken och filmen, med fokus på framställningen av två huvudkaraktärer. LÄS MER