Sökning: "analysera en lektion"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden analysera en lektion.

  1. 1. Hjärnstimulans för lärande i VR - en inblick i framtiden för lärande i VR

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Elias Ramsberg; Erik Edlund; [2023]
    Nyckelord :VR; Teaching; Doodling; Focus; Learning; Digital; Learning Methodology; Teaching in VR; Keeping Focus;

    Sammanfattning : Genom att analysera tidigare försök till effektivt digitalt lärande och problem som hör därtill så spekulerar vi kring hur detta forskningsområde och denna designyta kan utvecklas i framtiden. Vi simulerar upplevelsen av att studera och lära sig i ett riktigt klassrum, under riktiga omständigheter, virtuellt. LÄS MER

  2. 2. Att inleda en lektion : En kvantitativ studie av uppfattningar om motivation vid lektionsinledningar hos lärare för yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gybäck Erlandsson; Alexandra Eleftheriadou; [2022]
    Nyckelord :Motivation; lektionsinledning; struktur; ämnesspecifikt innehåll; intresse; enkätstudie; lärare för yngre åldrar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna företrädelsevis kvantitativa studie är att bidra med kunskap om hur lärare uppfattar vikten av motivation vid lektionsinledningar. Studien är relevant då det finns få studier angående motivation i lektionsinledningar i en svensk skolkontext. Studiens teoretiska ramverk är motivationsteorier. LÄS MER

  3. 3. Kan ni vara tysta, låt mig tänka! : En kvalitativ observationsstudie om problemlösning i grupp med utgångspunkt i Learning design sequences

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Karlsson; Elin Lundgren; Hanna Wieslander; [2022]
    Nyckelord :Matematik; grupparbete; problemlösning; förskoleklass; lärprocess; Learning design sequences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur lärprocessen med avseende på grupparbete kring problemlösning kan främja elevers meningsskapande. Empirin samlades in genom en kvalitativ observation i förskoleklass och analyserades sedan utifrån den teoretiska modellen Learning design sequences. LÄS MER

  4. 4. ANALYS OCH VÄRDERING I SLÖJDEN : Utvecklande eller ett nödvändigt ont?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Theresa Wallentin; [2021]
    Nyckelord :slöjdprocess; lärande; fördjupad kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdlärare arbetar med elevers analys och värdering av den egna arbetsprocessen i slöjd. Undersökningen är gjord med kvalitativmetod med semistrukturerade intervjuer med förutbestämda frågor. LÄS MER

  5. 5. En studie om lärares upplevelser av digital kompetens : Omfattningen av lärares användning av digitala verktyg samt upplevelser av hinder inom området

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Eleftheriadou; Sandra Gybäck Erlandsson; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; hinder; ramfaktorteori; TPACK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa och kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs F-3 beskriver sin relation till digitala verktyg. Studien är relevant på grund av det ökade kravet av digital kompetens hos lärarna samt kravet på användning av de digitala verktygen i undervisningen. LÄS MER