Sökning: "arbeta i grupp språk"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden arbeta i grupp språk.

  1. 11. Språkutvecklande och differentierad undervisning : - ett stöd för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Magnusson; Stenflo anna; [2021]
    Nyckelord :differentierad undervisning; framgångsfaktorer; speciallärarrollen; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Magnusson, Eva och Stenflo, Anna (2021), Språkutvecklande och differentierad undervisning – ett stöd för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Mellanstadielärares tankar och erfarenheter om vad som främjar elevernas motivation och måluppfyllelse i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Nils Grenholm; [2021]
    Nyckelord :Involvement; motivation; teaching methods; approach; history education; subject knowledge; teacher perspective; Engagemang; motivation; undervisningsmetoder; förhållningssätt; historieundervisningen; ämnesdidaktik; lärarperspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker mellanstadielärares erfarenheter om hur de arbetar för att främja elevernas motivation och måluppfyllelse i ämnet historia och hur motivationen påverkas. Lärarna som intervjuades fick beskriva sina upplevelser och erfarenheter av att arbeta med historieämnet i klassrummet. LÄS MER

  3. 13. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 14. ”Man får liksom stoppa upp fingret i luften på den grupp man har och försöka bygga på det” : En kvalitativ studie om ämneslärares språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med andraspråkselever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Filiz Delibas; [2020]
    Nyckelord :Ämneslärare; språk- och kunskapsutveckling; svenska som andraspråk; språkpolicy; kompetensutbildning; andraspråkselevers tidigare skolerfarenheter;

    Sammanfattning : Studien undersöker fyra ämneslärares upplevelser kring att arbeta språk- och kunskapsutvecklande med andraspråkselever i gymnasiet. I sina berättelser utgår lärarna ifrån skolornas språkpolicys och elevernas tidigare skolerfarenheter. LÄS MER

  5. 15. Handlingsplan som ett skolutvecklingsverktyg : Tre professioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan för den tidiga språk-läs- och skrivutvecklingen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Britt Edén-Heinonen; [2020]
    Nyckelord :Handlingsplan; dokument; måluppfyllelse; gemensam förståelse; styrkedja;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka tre skolutvecklingsprofessioners erfarenheter av att arbeta med en handlingsplan gällande elevers måluppfyllelse i den tidiga språk- läs- och skrivutvecklingen. Informanterna som ingår i studien är två specialpedagoger, två speciallärare och två förstelärare, vilka arbetar på fyra olika skolenheter inom samma kommun. LÄS MER