Sökning: "att synliggöra lärandet förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden att synliggöra lärandet förskolan.

  1. 1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med digitala verktyg i förskolan : Förskollärares kompetens och förhållningssätt gällande digital undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Denise Edvall; [2024]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; förskollärares kompetens; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på sin egen kompetens såväl som sitt förhållningssätt gällande att arbeta med digitala verktyg som en undervisningsresurs i förskoleverksamheten. Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som fokuserar på att våra uppfattningar och erfarenheter om omvärlden konstrueras genom sociala processer. LÄS MER

  3. 3. Pusselbitar i barnens digitala värld : En kvalitativ studie om sex förskollärares erfarenheter och uppfattningar om digitala resurser i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Eriksson; Victoria Lindevall; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; digital kompetens; analogt material; komplement; samspel; utforska; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens resultat omfattar förskollärares reflektioner kring den snabba teknologiska utvecklingen och hur det påverkar barn i förskolan. Samhällets fokus på lärplattan ifrågasätts, där studien visar vikten av att synliggöra digitala resurser som mer än bara lärplattor. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  5. 5. Organiserande syften i förskolans praktik : En studie om den didaktiska modellen organiserande syften och hur den kan användas för att planera och analysera lärtillfällen för treåringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Lanz; Alexandra Aronsson; [2023]
    Nyckelord :action research; didactic model; natural sciences; organizing purposes; preschool; Aktionsforskning; didaktisk modell; förskola; naturvetenskap; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be a support for didactic analysis and design of chemistry teaching in preschool, to bridge the gap between the children's experiences and scientific concepts. This is exemplified through a teaching design where the phenomenon of melting is in focus. LÄS MER