Sökning: "attityd kvantitativ studie"

Visar resultat 1 - 5 av 411 uppsatser innehållade orden attityd kvantitativ studie.

  1. 1. Attityd till skatt - En kvantitativ analys av individens attityd till att undvika skatt, både utifrån regelrätta och lagbrytande scenarion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Simon Pasula; [2024-02-14]
    Nyckelord :skatt; skatteattityd; skattebenägenhet; skatteundvikande; skattemoral; ssf;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga studie ämnar att utforska och förstå de faktorer som påverkar individens inställning till skatt i form av att undersöka agerandet i hypotetiska skattescenarion där individen kan uppskatta sin sannolikhet att göra handlingar som undviker skatt. För att analysera sambanden mellan bland annat politiska ideologier, syn på omfördelning och individuella skillnader i relation till skatteattityder har faktor- och regressionsanalyser genomförts. LÄS MER

  2. 2. Lärares attityd till matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärares attityd gentemot matematik och deras val av undervisningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Dahlén; Sofie Nellmer; [2024]
    Nyckelord :matematik; attityder; F-3 lärare; TMA; undervisningspraktiker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om F-3 lärares attityd till matematik har ett samband med deras val av undervisningspraktiker. Studien genomfördes via en kvantitativ enkätundersökning med påståenden kopplade till det teoretiska ramverket TMA. LÄS MER

  3. 3. AI och hälsovård : en studie om Acceptansen för AI inom hälsovården

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Gustaf Ahlqvist; Nftalem Tesfai; [2024]
    Nyckelord :Acceptans; Artificiell intelligens AI ; Avatar; Chatbot; Technology Acceptance Model;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har blivit alltmer vanligt förekommande och identifieras idag som ett globalt problem. Siffror för unga svenskar i åldersspannet 16-29 år som lider av psykiska problem visar oroväckande ökningar under de senaste 15 åren. LÄS MER

  4. 4. Främjande av hållbar konsumtion inom den lokala klädbranschen i Eskilstuna : En kvantitativ studie om hur konsumenters attityder och köpvanor inom hållbar konsumtion påverkas av kännedom och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna"

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tilda Ekhamre; Elin Löfgren; Julia Vång; [2024]
    Nyckelord :Teorin om planerat beteende; köpintention; hållbarhet; miljöoro; attityder; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och förstå konsumenternas attityder till hållbar konsumtion, samt att identifiera de faktorer som påverkar deras köpintention vid hållbar klädkonsumtion. Vidare strävar studien efter att belysa hur kännedom om och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna" påverkar respondenternas lokala och hållbara konsumtionsbeteende. LÄS MER

  5. 5. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER