Sökning: "autism utan utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden autism utan utvecklingsstörning.

  1. 1. Identitetsskapande vid byte från grundskola till grundsärskola : hos elever med autism som inte tillhör särskolans målgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Boström Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Integrering; stigmatisering; autismspecifik kompetens; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som, med en kritisk ansats och genom intervju med vårdnadshavare, har gett en ökad förståelse för vad ett skolbyte från grundskolan till grundsärskolan kan innebära för elever med autism, utan utvecklingsstörning. Fokus har dels varit på deras mående och syn på sig själva i relation till lärmiljön i de aktuella skolformerna, dels på vad som har lett fram till att deras vårdnadshavare har fattat ett beslut om att flytta sitt barn till grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig utbildning? : Skolpersonals syn på möjligheter och hinder i skolmiljön för elever med autism i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Charlotte Allgren; [2017]
    Nyckelord :autism; grundskola; likvärdig utbildning; skollag 2010:800; tydliggörande pedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa hur grundskolans personal enligt nu gällande skollag (2010:800) uppfattar att de kan erbjuda elever med autism en likvärdig utbildning. Jag har undersökt personalens syn på elevernas behov samt vilka möjligheter och hinder de ser för att erbjuda en adekvat undervisning som eleverna är i behov av. LÄS MER

  3. 3. Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mariko Alexandersson; Maria Henriksson; [2014-09-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation och lärande. Studien utgår från följande frågeställningar: o Vilka organisatoriska lärmiljöer har utarbetats för målgruppen, elever med autism utan utvecklingsstörning? o Vilka möjligheter till delaktighet, kommunikation och lärande erbjuds eleverna? o Hur grundar kommunerna sina “organisatoriska” val av lärmiljöns utformning för studiens målgrupp? Forskningsansats och metod Studien har en mikroetnografisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Larsson; [2014-06-23]
    Nyckelord :livsvärld; lärarroll; autism; lagändring; en förändrad skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar för innebörden av ”en skola för alla” och förutsättningar för en sådan, därav användningen av ”en förändrad skola för alla”. LÄS MER

  5. 5. Autism i grundskolan efter den nya skollagen 2011. En explorativ studie om elevers interaktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Mossberg; [2014-04-24]
    Nyckelord :autism; AST; inkludering; integrering; samspel; interagera; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga interaktionen mellan elever med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning och elever utan AST i skolan. Ett annat syfte är att utreda den pedagogiska planeringen med avseende på samspelet mellan eleverna. LÄS MER