Sökning: "barn blir vuxen"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden barn blir vuxen.

  1. 1. Lika barn leka bäst? : En etnologisk analys av hur kvinnliga relationer skapas genom vänskapsappen Gofrendly

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Julia Ringsten; [2024]
    Nyckelord :Etnologi; Gofrendly; Vänskap; Bourdieu; Posthumanism;

    Sammanfattning : Att knyta nya vänskapsrelationer som vuxen kan vara utmanande. Dels för att möjligheternaför sociala interaktioner förändras genom livet men även för att relationer mellan vuxnaställer högre krav. Nu har appar som Gofrendly trätt in i bilden som en potentiell lösning fördessa utmaningar. LÄS MER

  2. 2. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Björkman; Sarah Börjesson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Nätgrooming; fritidshem; kapabla väktare; digital kompetens; digital litteracitet; informellt lärande; formellt lärande; sociokulturellt perspektiv; barn som sociala aktörer;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER

  3. 3. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  4. 4. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  5. 5. Föräldrarnas nöjdhet med vården som givits deras barn perioperativt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Rosengren Nordkvist; Regina Vilkeliene; [2023]
    Nyckelord :barn; beslutsfattande; familjecentrerad vård; föräldrars erfarenheter; perioperativ omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år opereras omkring 100 000 barn i Sverige. Det är känt att barn som ska opereras upplever okända situationer som stressfyllda och obehagliga eftersom de känner att de inte har kontroll över situationen, vilket skapar rädsla och panik. LÄS MER