Sökning: "barn med särskilda rättigheter"
Visar resultat 11 - 15 av 71 uppsatser innehållade orden barn med särskilda rättigheter.
11. Inspektionen för vård och omsorgs tillsynsansvar över SiS ungdomshem i ett barnrättsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The special residential homes for young people that are run by the national board of institutional care (SiS) provide children and young people compulsory care. The staff at the special residential homes have the right to use coercive measures which is motivated by the children and young people’s extensive problems. LÄS MER
12. Barn ombord : Barnperspektiv inom Stockholms regionala planering av kollektivtrafik
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : År 2020 blev FN:s barnkonvention svensk lag och därmed behöver svenska myndigheter beaktabarnets rättigheter vid myndighetsutövning. Det inkluderar Sveriges regioner och deras arbete medatt tillhandahålla kollektivtrafik. LÄS MER
13. Barnfridsbrott : - Upplevelser bland anställda på Polismyndigheten och socialtjänsten i Malmö stad
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : För att värna om och stärka barns straffrättsliga skydd infördes lagen om barnfridsbrott den 1 juli 2021. Lagstiftningen ämnar att betona barns särskilda utsatthet i samband med bevittnande av våld mellan två omsorgspersoner. LÄS MER
14. Balansgången mellan mänskliga rättigheter och särskilda befogenheter : En tematisk analys av tvångsplacerade barn och ungas rättigheter på statens låsta institutioner
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Den statliga tvångsvården för placerade barn och unga på särskilda ungdomshem, har återkommande varit under internationell kritik från FN:s Barnrättskommitté och Tortyrkommitté för upprätthållandet av tvångsåtgärder som isolering. Statliga aktörer och civilsamhällesorganisationer har adresserat stora brister inom vården som i förlängningen riskerar att barn och unga far illa snarare än att få hjälp och behandling. LÄS MER
15. En förskola för alla : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter kring inkludering av alla barn
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Alla barn i förskolan ska känna sig inkluderade i sin utbildning oavsett olikheter eller behov. När man började prata om inkludering inom utbildningsområdet var den riktad mot de som har särskilda rättigheter, men nu omfattar den alla barn. LÄS MER