Sökning: "barn rytmik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden barn rytmik.

  1. 1. ”Vi som rör oss på golvet” : En kvalitativ intervjustudie om rytmiklärares upplevelser av rytmikmetoden ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Nordliden; [2023]
    Nyckelord :eurhythmics; the phenomenological perspective; phenomenon; interviews; experience; music.; rytmikmetoden; fenomenologiskt perspektiv; fenomen; intervjuer; upplevelse; musik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om rytmiklärares upplevelser och erfarenheter av fe- nomenet rytmik. Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för arbetet är det fenomenolo- giska perspektivet, som fokuseras kring det som framträder och visar sig utifrån rytmiklärarnas egna upplevelser och erfarenheter i rytmik. LÄS MER

  2. 2. Inflytande, musikundervisning och språkutveckling bildar en treenighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emilia Törnäng; Erika Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; inflytande; musikundervisning; rytmik; sång; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares uppfattningar kring barns inflytande i musikundervisningen som kan bidra till barns språkutveckling. Detta genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  4. 4. Babyrytmik: rörelseglädje och musikalisk gemenskap – en rytmikpedagogs och fyra föräldrars upplevelser av babyrytmik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elin Nordström; [2019]
    Nyckelord :babyrytmik; gemenskap; musik; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; rytmik; rörelse; samspel; spädbarnssång. educational science; eurhythmics for infants; eurhythmics; community; interplay; movement; music; music education; singing with infants.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka upplevelser av babyrytmik och vad som kan uppnås genom babyrytmik i en verksamhet tillhörande Svenska Kyrkan i Malmö. Litteraturkapitlet beskriver begreppet rytmik och dess bakgrund, babyrytmik, barns upplevelse av musik och rytmik, samt barns utveckling kopplad till musik och rytmik. LÄS MER

  5. 5. "Förskolans rytmik - varje stund är unik" : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barn ser på rytmikutövande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Englund; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; barn; rytmik; fokusgruppsamtal; ramfaktorteori; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka de äldre barnens möjligheter till rytmikutövande i förskolan. Studien syftar även till att undersöka eventuella skillnader i förskollärares och barns syn på rytmikutövande. LÄS MER